1) El Rafale no es descendiente del Mirage 4000…no tienen NADA en común, ni siquiera su historia
O M4000 não foi o unico projecto mais recente da Dassault com dois motores e configuração de delta? A equipe que esteve no seu desenvolvimento, não começou o desenvolvimento do que seria o Rafale?
The Mirage 4000 was a prototype jet fighter developed by Dassault-Breguet from their Mirage 2000. The new aircraft was noticeably bigger and heavier, being fitted with two (SNECMA M53-2) turbofans, rather than the single engine found on the Mirage 2000. It also featured small canards above the engine intakes. Despite the changes the two aircraft remain similar, sharing the delta wing design, semi-cicular air intakes and general configuration.
The plane first flew in 1979. It was financed as a private venture by Dassault, possibly with Saudi Arabian money.{cn} The Mirage 4000 was comparable in size to the United States F-15 Eagle, and would have made an excellent long-range interceptor. Its weight and ordnance capacity also would have made it a very good fighter-bomber.
In the early 1980s Dassault ended the program shortly after the Saudis chose the F-15C as their preferred aircraft. The French Air Force preferred to concentrate on the Mirage 2000, leaving Dassault with no customers. Some of the expertise thus gained would later influence the Dassault Rafale, but the only prototype moved to its final residence at the Paris Air & Space Museum in 1995.3) Tecnológicamente hablando, tanto el Rafale como el EFA usan las mismas soluciones de HAVE GLASS del F-16 para bajar su RCS…el único avance, junto a la mayor maniobrabilidad…
E todas as outras caracteristicas dinâmicas.
4) En la capacidad aire-aire de un avión, es cada vez menos relevante la maniobrabilidad. Solo tiene relevancia en el uso de los cañones. Para lo otro son los sistemas.
A manobrabilidade é importante, assim como a aceleração, velocidade e capacidade de persistência em combate. Um combate aéreo hoje decide-se em segundos, e quem tiver mais energia cinética e aponte primeiro tem grande probabilidade de ganhar ( se aceitarmos os outros factores, radar etc iguais, para não complicar)
5) Por esto, el F-16 sigue siendo muy valedero en aire-aire y aire-tierra, tanto que sigue ganando concursos, sigue en construcción y siguen los proyectos de modernización, en cambio el Rafale se ha demostrado como muy poco costo/eficiente…al igual que el EFA (posiblemente el Rafale se quede solo en "La France").
Realmente concordo, o Rafale não é boa compra, pelas celulas que existem e se pensam possam existir. A ultima linha de montagem nos EUA do F-16, fecha em 2008, depois continua a da Turquia e quem sabe na India (dúvido)
6) Por último, un F-16 Block 50/52 Plus….es MUY parecido a un Block 15 cuando no tiene sus CFT…
Não, é um F-16 streat racer, cheio de bossas, não tem nada a ver com o original (a pureza do desenho, leia-se)
Ahora, si tú eres de los que se sienten “inferior” si no van en un Ferrari de compras al supermercado…pues ahí lo entiendo…
O problema é ir de fusca que custa o mesmo, ou mais, que um Lamborghini (Ferrari é carro de garagem)
[[]]'s