FIGHTERCOM escreveu:[
Você está mesmo falando sério?
Esta afirmação é digna de entrar para as pérolas do DB. Desculpe-me, mas está parecendo que na falta de um bom argumento você resolveu apelar para uma conspiração.
Wesley
G-LOC escreveu:
O que já está entrando para as pérolas do DB é está técnica de comparar gasto de combustível de caças após uma exibição aérea.
G-LOC
Usando dados levantados pelo Santiago a FAVOR do GRIPEN, colocados no tópico do Su35, vemos que comparações poder ser falaciosas:
GE F414:
The F414 engine, although a new design, is derived from earlier engines, primarily the F412 designed for the A-12. The F414 is an advanced derivative of the F/A-18's current F404 engine family. The F414 Engine is a low bypass turbofan engine, with augmented thrust provided by the afterburner. The engine consists of six modules as follows: 1) Fan, 2) Compressor, 3) Combustor, 4) High Pressure Turbine, 5) Low Pressure Turbine, 6) Afterburner. The engine is controlled by a Full Authority Digital Engine Control (FADEC) which controls thrust modulation, fuel delivery, and governing.
The new engine has increased thrust, an improved thrust-to-weight ratio of 9:1 and a 3- to 4-percent cruise-specific fuel consumption improvement over the F404-GE-400 engine. The F414 engine was conceived during studies begun in 1991 to develop an upgraded F/A-18 fighter with significant improvements in range and operational capability. Designated the F/A-18E/F, the Advanced Hornet is 25 percent larger than the currently operational F/A-18 Hornet - the US Navy’s premier carrier based multi-role fighter. The F414 that powers it is a 22,000-pound thrust class augmented turbofan engine. The F414 engines provides 35 percent more thrust than the GE F404 engines used in the original F/A-18.
More importantly, the F414 provides significant thrust increases in areas of the flight envelope critical to a multi-mission aircraft like the F/A-18E/F. It has 30 to 40 percent more thrust in the heart of the flight envelope to give the F/A-18E/F the advantage during close-in aerial combat, 25 to 30 percent more thrust supersonically for high altitude air combat intercept missions and over 40 percent more thrust for low-altitude air-to-ground missions where high speeds to and from the target area greatly enhance aircraft survivability (...)
Fonte:
http://www.globalsecurity.org/military/ ... s/f414.htm
Pode não ser óbvio, mas o site confirmou o consumo maior do F-414 sobre o F-404. O consumo específico é 3/4% por kg/força de empuxo menor quando comparado ao RM-12. Como o F-414 tem um empuxo 18% maior, aplicando-se esse percentual vemos que o gasto de combustível será de 17,46% maior que o do motor anterior... Ou seja, sobram 30% do incremento obtido para ampliar o alcance e esse percentual também é afetado pelo redutor de 17,46% o que dá um aumento real de pouco mais de 24%. A matemática não erra.
Precisamos ver com reservas os dados colocados aqui de um consumo superior em 3 mil quilos apresentados por um F-16C numa demonstração. Não sabemos se os aviões estavam em configuração semelhante nem a rotina apresentada por cada piloto. É mera propaganda.
Abraços
Pepê