Raptor News
Moderadores: Glauber Prestes, Conselho de Moderação
- Penguin
- Sênior
- Agradeceu: 5 vezes
- Agradeceram: 374 vezes
![Imagem](http://img.coxnewsweb.com/B/08/14/75/image_5175148.jpg)
Air Force sure Raptor's moves will win friends
Plane's dazzling moves to be showcased
By DAVE HIRSCHMAN
The Atlanta Journal-Constitution
Published on: 03/04/07
The speed and agility that make the Marietta-built F-22 Raptor a formidable dogfighter also provide an entertaining side benefit that the Air Force intends to start showing off: dazzling aerobatic moves.
In an effort to build public support for the controversial weapons program, the Air Force plans a series of low-level air show performances around the country this spring and summer. They will include a radical series of aerobatic maneuvers that have only recently been defined and named.
describe the bizarre-looking gyrations of a plane roughly the same size and weight as other frontline fighters — but wildly more nimble. "The Cobra" and extreme slow-speed passes also are planned.
"The Air Force realizes it's very important that the Raptor demonstrations look different than any other flight profile we've ever done," said Maj. Paul "Max" Moga, 34, an F-22 instructor who will fly all of the Raptor's public demonstrations for the next two years.
"As I continuously develop the aerobatic maneuvers, I hope to add them one at a time, By the end of the year, I'll have a full aerobatic profile that will be much different from the [F-15] Eagle or [F-16] Viper."
Both those frontline fighters perform traditional air show routines that highlight their speed and precision. But their maneuvers have been little changed in the half-century the Air Force has been displaying jet fighters.
Raptors are the first U.S. combat planes with "vectored thrust" and other features that dramatically enhance their maneuverability and allow them to fly an entirely new repertoire of maneuvers. Russia's nonstealthy Sukhoi fighters were the first to perform the Cobra move in public, and its Su-37s are billed as Raptor rival.
Public aerial demonstrations are a time-tested, grass-roots method for the military to build popular support, show off technological prowess and attract recruits. This year, the Air Force plans an elaborate series of events to mark its 60th anniversary, including a full week of events in Atlanta in October.
No Atlanta area shows featuring the Raptor have been set, but it could be part of the October events.
The $72 billion Raptor program has been a lightning rod throughout more than 20 years of development. Opponents claim Lockheed Martin's $136 million jets are a relic of the Cold War and no longer relevant for the kinds of gritty, ground conflicts the United States faces in Iraq and Afghanistan. The Air Force regards the planes as essential, however, and wants many more of the Marietta-built aircraft than the 183 allotted so far.
The F-22 is replacing the F-15 as the nation's top fighter, and more than 80 have been delivered. Lockheed's F-22 team won the prestigious Collier Trophy this year for the most notable achievement in aerospace.
The stealthy, highflying planes have proved virtually untouchable in war games, and a dozen Raptors were sent to Japan in February on their first overseas deployment.
Moga said many of the Raptor's aerobatic maneuvers were discovered and refined during flight tests and simulated aerial combat.
"Most of the maneuvers were developed for dogfighting," he said. "They just happen to look pretty neat and show off the plane's unique capabilities."
Larry Lawson, Lockheed's F-22 program director, said the planes racked up unprecedented 80-to-1 kill ratios last year in "Northern Edge," a massive, freewheeling war game in Alaska that used top U.S. fighters as opponents. Raptors posted similar results in the Air Force's annual "Red Flag" contest in Nevada.
"The F-22 isn't evolutionary — it's revolutionary," Lawson said. "The F-22 combines stealth with superior performance, and it fuses and shares information so that everyone else is better and more effective. It wins in any scenario."
Lawson said the Raptor has been tested more thoroughly than any other military aircraft, and that the Air Force is rethinking its tactics to take full advantage of its abilities.
"Three years ago, people were asking us to prove the airplane could meet its performance claims," he said. "Now, those questions have been answered. We're trying to figure out how best to employ those capabilities."
Marietta workers built 27 Raptors in 2006, and the current level of production is scheduled to continue through 2011. More than 1,800 jobs at Lockheed's Marietta facility are tied to the Raptor program.
Richard Aboulafia, aerospace analyst at the Teal Group, said the Air Force and Lockheed benefit from air shows — but that the gains are impossible to quantify.
"A broad audience lets people see that the F-22 is an impressive achievement," he said. "It changes the debate. Politicians find it harder to portray the plane as public enemy No. 1. There could and should be serious discussions about how many to buy and at what cost. But getting the word out to large numbers of people is something of a defensive move because it makes it harder for politicians to grandstand against it."
Raptors have "vectored thrust" that tilts their exhaust nozzles and allows the planes to make extremely sharp turns; massive control surfaces that clutch at the air so the planes can fly at remarkably slow speeds; and a pair of afterburning engines that put out a combined 70,000 pounds of thrust, enabling Raptors to climb vertically as soon as their wheels leave the ground.
Raptors have flown over major sports events and made their first air show appearances last year. But this will be the first time they perform aerobatic routines for the public.
Unusual maneuvers include "the Cobra," in which the plane in level flight abruptly pitches its nose up, far beyond vertical, slows to about 80 miles an hour, then lowers its nose and accelerates in level flight. Moga also plans to slow the Raptor to speeds commonly surpassed by I-285 drivers for "high alpha" passes with the nose raised more than 40 degrees above the horizon.
No other fighter can fly so slowly, or at such extreme angles.
"It's a very easy jet to fly," said Moga, who flew F-15s for seven years before moving to the Raptor two years ago. "It's extremely stable, and it has more power than it needs for air show flying. That makes the pilot's job a lot easier."
http://www.ajc.com/business/content/bus ... aptor.html
Einsamkeit escreveu:VICTOR escreveu:Menos eins
Como menos Victor?
Por que realmente nao ha' diferenca se o Raptor vai contra o Viper, Eagle, ou Tiffy. Por que todos os demais avioes sao da mesma geracao. Seria propaganda muito ruim se saiu noticias de Raptors matando os Tiffys como pexies numa barril. Sera' que isso ajudaria vendas para o EF-2000?
![Imagem](http://www.rjwmotorsports.com/images/products/1203_thumbnail_image.jpg)
![Imagem](http://valor.milmin.com/images/afrotc.gif)
"Agora eu quero que vocês se lembrem que nenhum filho de *** ganhou uma guerra morrendo de pena dele. Ela ganhou ao forçar o outro filho da *** a morrer pelo seu país"~
- Einsamkeit
- Sênior
- Localização: Eu sou do Sul, é so olhar pra ver que eu sou do Sul, A minha terra tem um cel azul, é so olhar e ver
o Typhoon é de geraçao mais recente que o F-15 e F-16, os Rafale/Eurofighter sao melhores que o F-15K na minha opiniao, Principalmente no RCS monstro do F-15, em Detecçao passiva, OSF/Pirate, Dass....
Somos memórias de lobos que rasgam a pele
Lobos que foram homens e o tornarão a ser
ou talvez memórias de homens.
que insistem em não rasgar a pele
Homens que procuram ser lobos
mas que jamais o tornarão a ser...
Moonspell - Full Moon Madness
![Imagem](http://img388.imageshack.us/img388/6532/fasciofoxho8fn0.jpg)
Lobos que foram homens e o tornarão a ser
ou talvez memórias de homens.
que insistem em não rasgar a pele
Homens que procuram ser lobos
mas que jamais o tornarão a ser...
Moonspell - Full Moon Madness
![Imagem](http://img388.imageshack.us/img388/6532/fasciofoxho8fn0.jpg)
- Sintra
- Sênior
- Localização: Emirado de Al-Guheirão que fica no Califado de AL-Sintra
Patton escreveu:Einsamkeit escreveu:VICTOR escreveu:Menos eins
Como menos Victor?
Por que realmente nao ha' diferenca se o Raptor vai contra o Viper, Eagle, ou Tiffy. Por que todos os demais avioes sao da mesma geracao. Seria propaganda muito ruim se saiu noticias de Raptors matando os Tiffys como pexies numa barril. Sera' que isso ajudaria vendas para o EF-2000?
Por acaso o que saiu foi um lock-on do Euroradar Captor a 80 milhas de distância a um Raptor, e vantagem em exercicios wvr do tiffy e em BVR do Raptor, mas com lock´s por parte do tiffie... Não é bem o que estava à espera pois não?
E se pensa que isto foi nalgum jornal de terceiro categoria também se engana, o primeiro artigo com alguma credibilidade foi da BBC e finalmente, o "International Air Power Review", um dos mais conceituados magazines trimestrais sobre aviação militar, fez sair um artigo ENORME sobre o Tiffie e em que afirma precisamente o que eu escrevi acima. Volume 20, página 45...
Budweiser 'beer' is like making love in a canoe - 'F***** close to water'...
- Wolfgang
- Sênior
- Agradeceram: 45 vezes
Sintra escreveu:Patton escreveu:Einsamkeit escreveu:VICTOR escreveu:Menos eins
Como menos Victor?
Por acaso o que saiu foi um lock-on do Euroradar Captor a 80 milhas de distância a um Raptor, e vantagem em exercicios wvr do tiffy e em BVR do Raptor, mas com lock´s por parte do tiffie... Não é bem o que estava à espera pois não?
E se pensa que isto foi nalgum jornal de terceiro categoria também se engana, o primeiro artigo com alguma credibilidade foi da BBC e finalmente, o "International Air Power Review", um dos mais conceituados magazines trimestrais sobre aviação militar, fez sair um artigo ENORME sobre o Tiffie e em que afirma precisamente o que eu escrevi acima. Volume 20, página 45...
Gostaria de saber quantos lock-on o Raptor deu, assim como o do Tiffie, mas é classified..
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
- Sintra
- Sênior
´Wolfgang escreveu:Sintra escreveu:Patton escreveu:Einsamkeit escreveu:VICTOR escreveu:Menos eins
Como menos Victor?
Gostaria de saber quantos lock-on o Raptor deu, assim como o do Tiffie, mas é classified..
Calculo que a vantagem do Raptor num confronto BVR seja massiva, mas
não vale a pena desesperar, teho 34 anos agora, quando tiver uns 74 já devo ter descoberto
![Cool 8-]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Abraços
- Wolfgang
- Sênior
Sintra escreveu:´Wolfgang escreveu:Sintra escreveu:Patton escreveu:Einsamkeit escreveu:VICTOR escreveu:Menos eins
Como menos Victor?
não vale a pena desesperar, teho 34 anos agora, quando tiver uns 74 já devo ter descoberto![]()
Abraços
Mas é apenas um rapazinho Sintra. Dava-lhe mais anos.
Abs
PS É um elogio.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
- Sintra
- Sênior
Wolfgang escreveu:Sintra escreveu:´Wolfgang escreveu:Sintra escreveu:Patton escreveu:Einsamkeit escreveu:VICTOR escreveu:Menos eins
Como menos Victor?
não vale a pena desesperar, teho 34 anos agora, quando tiver uns 74 já devo ter descoberto![]()
Abraços
Mas é apenas um rapazinho Sintra. Dava-lhe mais anos.
Abs
PS É um elogio.
Muito obrigado
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Sintra escreveu:Patton escreveu:Einsamkeit escreveu:VICTOR escreveu:Menos eins
Como menos Victor?
Eu nao duvido do que voce falou, mas tenho alguns perguntas e comentarios.
1) Eu ja' ouvi falar desse EFA que fez o "Lock-on" do F-22, o que eu nao conheco e' se o F-22 estava carregando drop tanks e/ou se ele estava com o transponder ligado. E' quasi impossivel para mim a acreditar que a USAF dexiou a verdadeira RCS do Raptor vuneravel a ser recordado, te' pelos Britanicos.
2) Outra pergunta, e' esses excercios acontecerem no ano passado nao? Pensei que o CAPTOR ainda nao era operacional.
3) Alem de HMCS no Tiffy, ele nao tem vantagem nehuma em combate WVR. Acredito que o Raptor recebera' o JHMCS que esta em desenvolvimento pelo F-35. O Lightning II na minha opiniao, tambem sera' bem superior ao Tiffy.
![Imagem](http://www.rjwmotorsports.com/images/products/1203_thumbnail_image.jpg)
![Imagem](http://valor.milmin.com/images/afrotc.gif)
"Agora eu quero que vocês se lembrem que nenhum filho de *** ganhou uma guerra morrendo de pena dele. Ela ganhou ao forçar o outro filho da *** a morrer pelo seu país"~
Patton escreveu:
1) Eu ja' ouvi falar desse EFA que fez o "Lock-on" do F-22, o que eu nao conheco e' se o F-22 estava carregando drop tanks e/ou se ele estava com o transponder ligado. E' quasi impossivel para mim a acreditar que a USAF dexiou a verdadeira RCS do Raptor vuneravel a ser recordado, te' pelos Britanicos.
É, eu ouvi falar desse caso de um Eurofighter EF2000 dando um "lock-on" em um Raptor, mas foi pois o Raptor estava com o transponder ligado (foi essa a explicação de me dada).
PS: alguem aí sabe se o AIM-120D já está operacional?
O pior dos infernos é reservado àqueles que, em tempos de crise moral, escolheram por permanecerem neutros. Escolha o seu lado.
- Wolfgang
- Sênior
Kratos escreveu:Patton escreveu:
É, eu ouvi falar desse caso de um Eurofighter EF2000 dando um "lock-on" em um Raptor, mas foi pois o Raptor estava com o transponder ligado (foi essa a explicação de me dada).
Acho que ainda não, mas só de saber que o bicho terá pelo menos um 150 km de alcance, muita gente está com pulga atrás da orelha.,.rrs
Wolfgang escreveu:Kratos escreveu:Patton escreveu:
Acho que ainda não, mas só de saber que o bicho terá pelo menos um 150 km de alcance, muita gente está com pulga atrás da orelha.,.rrs
Eu ouvi falar que são 180km.
O pior dos infernos é reservado àqueles que, em tempos de crise moral, escolheram por permanecerem neutros. Escolha o seu lado.
- Wolfgang
- Sênior
Kratos escreveu:Wolfgang escreveu:Kratos escreveu:Patton escreveu:
Eu ouvi falar que são 180km.
O alcance do AIM 120C7 não é mais ou menos 100 km? Ouvi dizer que seria acrescido em 50% no alcance.