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Enviado: Seg Dez 18, 2006 7:57 pm
por Serelle
Falando no "pseudo-Hawkeye" ali... será que não reativaram o projeto em função das evoluções no projeto do porta-aviões??

Para quem não sabe, a China comprou o Varyag da Ucrania, mesma classe do Kuznetsov russo. E este já foi inclusive fotografado em porto chinês. Com um PA nas mãos, todos os antigos projetos podem estar sendo reativados.

Serelle

Enviado: Seg Dez 18, 2006 8:20 pm
por Alitson
Sideshow escreveu:
cabeça de martelo escreveu:Sideshow eu disto percebo pouco ou nada, isso é bom é mau, ou não se consegue perceber?! :?


Eu achei ele pequeno principalmente se comparar com o do J-11, parece que ele é um versão do ELM-202.

Alguém sabe se os Chineses tem interesse real pelo J-10? Não vejo vantagem em relação ao J-11.


O J-10 seria o F-16, já o J-11 seria o F-15C/F-15E...

quanto ao radar...

RADAR

Several options are available for the J-10 fighter. These include the Russian Phazotron Zhuk-10PD, a version of the system in later Su-27s, with 160 km search range and ability to track up to six targets. Israel has offered its Elta EL/M-2035 radar for competition. In addition, China has also developed its own JL-10A fire-control radar, which might be assisted by Russian technology.

For low-level navigation and precision strike, a forward-looking infrared and laser designation pod is likely to be carried F-16-style on an inlet stores station. A Chinese designed pod similar to the Israeli Rafael Litening was revealed at the 1998 Zhuhai air show.



Abraços...

Enviado: Seg Dez 18, 2006 8:32 pm
por Plinio Jr
Sideshow escreveu:
cabeça de martelo escreveu:Não quereram eles ter caças de duas classes diferentes, como por exemplo os EUA (F-22/F-35)?


Está mais para F-15/F-16.

Eu perguntei sobre o J-10 porque não me lembro de ler nada sobre uma grande encomenda da China e ele também não está sendo oferecido em concorrências internacionais.


O J-10 esta entrando em serviço na PLAAF substituindo um monte de coisas por lá, principalmente as cópias de MiG-19 (F-6) e versões iniciais do F-7 (Mig-21), tratando-se de uma compra interna, os chineses dificilmente levam a publico programas de aquisição de aeronaves feitas internamente.

Seria algo do tipo hi-low, com os J-10 e J-11 (Su-27SK) fazendo isto por lá, sobre participação de concorrencias internacionais, há um tempo atrás um país africano demonstrou interesse no mesmo, não me lembro qual e o Paquistão estava em negociações para adquirir um lote de 36 aeronaves no começo deste ano...

Enviado: Ter Dez 19, 2006 1:04 am
por Sideshow
Plinio Jr escreveu:
Sideshow escreveu:
cabeça de martelo escreveu:Não quereram eles ter caças de duas classes diferentes, como por exemplo os EUA (F-22/F-35)?


Está mais para F-15/F-16.

Eu perguntei sobre o J-10 porque não me lembro de ler nada sobre uma grande encomenda da China e ele também não está sendo oferecido em concorrências internacionais.


O J-10 esta entrando em serviço na PLAAF substituindo um monte de coisas por lá, principalmente as cópias de MiG-19 (F-6) e versões iniciais do F-7 (Mig-21), tratando-se de uma compra interna, os chineses dificilmente levam a publico programas de aquisição de aeronaves feitas internamente.

Seria algo do tipo hi-low, com os J-10 e J-11 (Su-27SK) fazendo isto por lá, sobre participação de concorrencias internacionais, há um tempo atrás um país africano demonstrou interesse no mesmo, não me lembro qual e o Paquistão estava em negociações para adquirir um lote de 36 aeronaves no começo deste ano...


Eu me lembro de notícia da Jane's Defence Weekly que falava que a Venezuela está interessada no J-10 ou Su-30.
Será que eles pelo menos testaram o J-10?

Enviado: Ter Dez 19, 2006 10:30 am
por Plinio Jr
Sideshow escreveu:
Eu me lembro de notícia da Jane's Defence Weekly que falava que a Venezuela está interessada no J-10 ou Su-30.
Será que eles pelo menos testaram o J-10?


Os venezuelanos ainda devem trocar a frota de F-5s/Mirages, pode ser que venham a optar pelos J-10 para isto, mas creio que isto ainda esteja no campo da especulação...

Enviado: Ter Dez 19, 2006 4:08 pm
por Alitson
Plinio Jr escreveu:
Sideshow escreveu:
Eu me lembro de notícia da Jane's Defence Weekly que falava que a Venezuela está interessada no J-10 ou Su-30.
Será que eles pelo menos testaram o J-10?


Os venezuelanos ainda devem trocar a frota de F-5s/Mirages, pode ser que venham a optar pelos J-10 para isto, mas creio que isto ainda esteja no campo da especulação...


O J-10 não usa o mesmo motor do Su-30??? Então.. Já é uma vantagem...

Abraços...

Enviado: Ter Dez 19, 2006 4:47 pm
por Plinio Jr
Alitson escreveu:
O J-10 não usa o mesmo motor do Su-30??? Então.. Já é uma vantagem...

Abraços...


Sim Alitson, o J-10 chines usa um motor derivado das versões Su-30MK, Su-27SK/J-11 desenvolvido localmente :

[url]J-10 Powerplant[/url]

The initial production variant J-10s are powered by the Russian Lyulka-Saturn AL-31F turbofan rated at 17,857lb (79.43kN) dry and 27,557lb st (122.58kN) with afterburning.

The same powerplant is also being used by the PLAAF's Su-27 and Su-30 fighters. The AL-31FN model used by the J-10 has been specially modified to fit the aircraft’s fuselage. Lyulka-Saturn delivered 54 AL-31F turbofan engines to China between 2002 and 2004 for the initial batch of the J-10.

In July 2005, China ordered an additional 100 AL-31FN engines for more J-10 productions. Some reports suggested that these could be the improved model with increased thrust and possibly a fully variable, all-aspect thrust vector control (TVC) nozzle. Lyulka-Saturn demonstrated a TVC-equipped AL-31FN during the 2002 Zhuhai Air Show.
The TVC capability would further enhance the aircraft's manoeuvrability.

Shenyang-based AVIC1 Aviation Engine Institute has been developing the indigenous WS-10A turbofan engine, which is also known as ‘Taihang’ in its commercial name. Reportedly based on some AL-31F technologies, the engine is rated at 73.5kN dry and 110kN with afterburning.

The WS-10A development was completed in December 2005 and the engines may be ready for batch production soon. It was reported that the later variants of the J-10 and J-11 fighters will be powered by the WS-10A.

Imagem

http://www.sinodefence.com/airforce/fighter/j10.asp

Enviado: Ter Dez 19, 2006 4:53 pm
por Plinio Jr
Um pouco mais :

J-10 Multirole Fighter Aircraft

The Chengdu J-10 (Jian-10, or F-10 in its export name) is a single-engine, all-weather, high-performance multirole fighter aircraft capable of both air-to-air and air-to-ground roles. The aircraft was designed by Chengdu-based 611 Aircraft Design Institute and manufactured by Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAIC).

The aircraft is available in single-sear fighter (A variant) and tandem two-seat fighter-trainer (B variant) versions. The aircraft first flew in 1998 and entered the PLA Air Force (PLAAF) service in 2003. About 50~70 examples are expected to have been delivered by 2006. These planes are powered by a Russian-made AL-31FN turbofan engine, while on later production variants this will be replaced by Chinese indigenous WS-10A “TaiHang” turbofan.

The total number of production may be as many as 300.

The J-10 development programme, also known as “Project 8610”, officially began in 1986 to counter the fourth-generation fighters such as MiG-29 and Su-27 then being introduced by the Soviet Union.

The aircraft was initially designed as an air-superiority fighter aircraft but changing requirements later shift the development towards a multirole fighter. It was widely speculated that the J-10’s initial design was based on the cancelled Israeli Aerospace Industry (IAI) Lavi lightweight fighter.

Despite the denial by both Chinese and Israelis, the high resemblance of the two aircraft appears to support this claim. Russia provided key assistance to the aircraft development after 1990 by helping Chengdu engineers integrate the Lyulka-Saturn AL-31F turbofan engine into the aircraft.

The J-10 is single-engine fighter with a rectangle belly air intake, low-mounted delta wings, and front canard wings. The airframe possesses a large vertical tail, as well as canards placed near the cockpit. The air intake is rectangular in shape, and is located beneath the fuselage.

The aircraft is the first Chinese-made fighter to be fitted with a large two-piece bubble canopy to provide 360 degrees of visual coverage for the pilot. If necessary, the aircraft could be fitted with an in-flight refuelling probe.

The J-10 fighter represents the highest achievement of the Chinese aviation industry today. The aircraft achieves high manoeuvrability by using a large amount of composite materials in its fuselage and wing structures to reduce the its overall weight and thus increase the thrust-to-weight ratio. The aircraft design is aerodynamically unstable, to provide a high level of agility, low drag and enhanced lift.

The pilot controls the aircraft through a computerised digital, quadruplex (four-channel) “fly-by-wire” (FBW) system, which provides artificial stabilisation and gust elevation to give good control characteristics throughout the flight envelope. The aircraft’s cockpit avionics and fire-control system are also believed to be superior to those of other Chinese indigenous fighter aircraft.

In the late 1990s, the U.S. Office of Naval Intelligence estimated that the J-10 could be as manoeuvrable as the U.S. F/A-18E/F Super Hornet. With its advanced “fly-by-wire” system, the J-10 may have a better aerodynamic performance compared to the Russian Su-27, which still uses the conventional control method.

The Hong Kong-based newspaper Sing Tao Jih Pao reported on 29 May 2004 that during an aerial war game conducted by the PLAAF, the J-10 fighter has beaten the Su-27 fighter in all three rounds of “dogfight” in the mid-air.

The J-10A single-seat fighter entered service with the PLAAF in 2003, with 50~70 examples delivered so far. The production continues at a rate of 2~3 units per month. The two-seat variant J-10B joined the service In 2006. The aircraft may become available for export market by 2007~08.

Enviado: Ter Dez 19, 2006 5:22 pm
por WalterGaudério
Plinio Jr escreveu:
Alitson escreveu:
O J-10 não usa o mesmo motor do Su-30??? Então.. Já é uma vantagem...

Abraços...


Sim Alitson, o J-10 chines usa um motor derivado das versões Su-30MK, Su-27SK/J-11 desenvolvido localmente :

[url]J-10 Powerplant[/url]

The initial production variant J-10s are powered by the Russian Lyulka-Saturn AL-31F turbofan rated at 17,857lb (79.43kN) dry and 27,557lb st (122.58kN) with afterburning.

The same powerplant is also being used by the PLAAF's Su-27 and Su-30 fighters. The AL-31FN model used by the J-10 has been specially modified to fit the aircraft’s fuselage. Lyulka-Saturn delivered 54 AL-31F turbofan engines to China between 2002 and 2004 for the initial batch of the J-10.

In July 2005, China ordered an additional 100 AL-31FN engines for more J-10 productions. Some reports suggested that these could be the improved model with increased thrust and possibly a fully variable, all-aspect thrust vector control (TVC) nozzle. Lyulka-Saturn demonstrated a TVC-equipped AL-31FN during the 2002 Zhuhai Air Show.
The TVC capability would further enhance the aircraft's manoeuvrability.


Imagem

http://www.sinodefence.com/airforce/fighter/j10.asp


E o pior de tudo é que o bicho é bonito. 8-]

Pode ser a chance da Bolívia.:twisted:

Sds

Walter

Enviado: Ter Dez 19, 2006 5:36 pm
por Plinio Jr
cicloneprojekt escreveu:
E o pior de tudo é que o bicho é bonito. 8-]

Pode ser a chance da Bolívia.:twisted:

Sds

Walter


Não somente a Bolivia, pode ser tbm para outros países de pequeno porte, que gostariam de ter um boa aeronave de combate, mas não tem muito dinheiro para gastar...

Dependendo do marketing e valores ($$$) a ser colocado no mercado, os chineses podem arrebentar em vendas com este avião e com o JF-17 Thunder, produzido sob encomenda do Paquistão...

Enviado: Ter Dez 19, 2006 5:43 pm
por Alitson
cicloneprojekt escreveu:
Plinio Jr escreveu:
Alitson escreveu:
O J-10 não usa o mesmo motor do Su-30??? Então.. Já é uma vantagem...

Abraços...


Sim Alitson, o J-10 chines usa um motor derivado das versões Su-30MK, Su-27SK/J-11 desenvolvido localmente :

[url]J-10 Powerplant[/url]

The initial production variant J-10s are powered by the Russian Lyulka-Saturn AL-31F turbofan rated at 17,857lb (79.43kN) dry and 27,557lb st (122.58kN) with afterburning.

The same powerplant is also being used by the PLAAF's Su-27 and Su-30 fighters. The AL-31FN model used by the J-10 has been specially modified to fit the aircraft’s fuselage. Lyulka-Saturn delivered 54 AL-31F turbofan engines to China between 2002 and 2004 for the initial batch of the J-10.

In July 2005, China ordered an additional 100 AL-31FN engines for more J-10 productions. Some reports suggested that these could be the improved model with increased thrust and possibly a fully variable, all-aspect thrust vector control (TVC) nozzle. Lyulka-Saturn demonstrated a TVC-equipped AL-31FN during the 2002 Zhuhai Air Show.
The TVC capability would further enhance the aircraft's manoeuvrability.


Imagem

http://www.sinodefence.com/airforce/fighter/j10.asp


E o pior de tudo é que o bicho é bonito. 8-]

Pode ser a chance da Bolívia.:twisted:

Sds

Walter



Designers israelenses!!!!!!!!!!! :wink: :twisted:

Enviado: Ter Dez 19, 2006 6:15 pm
por Skyway
Um Eurofighter com problema de coluna. :lol:

Enviado: Ter Dez 19, 2006 6:26 pm
por Jorge Freire
Plinio Jr escreveu:
cicloneprojekt escreveu:
E o pior de tudo é que o bicho é bonito. 8-]

Pode ser a chance da Bolívia.:twisted:

Sds

Walter


Não somente a Bolivia, pode ser tbm para outros países de pequeno porte, que gostariam de ter um boa aeronave de combate, mas não tem muito dinheiro para gastar...

Dependendo do marketing e valores ($$$) a ser colocado no mercado, os chineses podem arrebentar em vendas com este avião e com o JF-17 Thunder, produzido sob encomenda do Paquistão...


Os Matusas que se cuidem. Talvez assim, ele recupere o que trocaram por um cavalo! :lol: :lol: :lol: