Também já vi em coberturas de eventos (agora não me lembro se em alguma das coletivas do F-X ou outro evento), o repórter do UOL rabiscando um texto em um papel todo rasgado e amassado e depois passando para a redação em SP por telefone. Infelizmente, falou um monte de abobrinha. Só que a ele é cobrada uma velocidade. E essa velocidade prejudica a qualidade.Pepê Rezende escreveu:Vou dar um exemplo: quando era repórter do Correio fui cobrir uma reunião da Comissão de Constituição e Justiça que discutia a mudança na legislação de porte de armas no Brasil. O repórter de um jornal online mandou a notícia assim que aprovaram os destaques em separado (que não são o projeto em si). Quando terminou a reunião, quatro horas depois, com o resultado final, o jornal cobrou-me não ter entrado em contato antes porque fazia quatro horas que tudo fora resolvido. Tive de explicar que focinho de porco não era tomada...
Em outra ocasião, durante a crise cambial asiática, uma matéria da Reuters chegou dizendo que a próxima vítima seria o yuan. Eu afirmei que isso não era possível, e recebi uma gozação da turma da Editoria de Economia. Aí, expliquei para eles que o yuan não era conversível... Ficaram de cara!
Abraços
Pepê
TÓPICO OFICIAL DO FX-2: GRIPEN NG
Moderadores: Glauber Prestes, Conselho de Moderação
- Vinicius Pimenta
- Site Admin
- Mensagens: 12007
- Registrado em: Seg Fev 17, 2003 12:10 am
- Localização: Rio de Janeiro - RJ - Brasil
- Agradeceu: 65 vezes
- Agradeceram: 131 vezes
- Contato:
Re: TÓPICO OFICIAL DO FX-2
Vinicius Pimenta
Você é responsável pelo ambiente e a qualidade do fórum que participa. Faça sua parte.
Você é responsável pelo ambiente e a qualidade do fórum que participa. Faça sua parte.
- Mapinguari
- Sênior
- Mensagens: 2944
- Registrado em: Qui Set 08, 2005 2:38 am
- Agradeceu: 1 vez
- Agradeceram: 6 vezes
Re: TÓPICO OFICIAL DO FX-2
X2!Marino escreveu:Eu não queria mais postar aqui neste tópico até a questão estar resolvida, mas vou fazer um comentário de caráter geral, sem me ater a concorrência nenhuma.
Muitos aqui estão vibrando e torcendo para que esta notícia seja verdadeira, sem pensar que na segunda década do século XXI a NOSSA Força Aérea vai continuar voando F-5.
Ao contrário dos que gostaram da notícia, e torcem para que seja verdade, eu ficaria muito trite, pelo Brasil e pela FAB.
Nossos pilotos, que arriscam suas vidas voando uma aeronave da década de 60 do século passado, e vão lutar com ela em caso de necessidade, cumprindo seu juramento até ao limite, devem estar frustrados com os acontecimentos, se forem verdade.
Pensem acima das paixões, das torcidas.
Espero que a coisa se resolva logo.De preferência, em 22 de abril, Dia da Aviação de Caça! Ou, no máximo, em maio, durante a LAAD 2011!
Mapinguari
- Bolovo
- Sênior
- Mensagens: 28560
- Registrado em: Ter Jul 12, 2005 11:31 pm
- Agradeceu: 547 vezes
- Agradeceram: 442 vezes
Re: TÓPICO OFICIAL DO FX-2
Não me venham com esse papo de esperar a LAAD, pela mor de deus.
"Eu detestaria estar no lugar de quem me venceu."
Darcy Ribeiro (1922 - 1997)
Darcy Ribeiro (1922 - 1997)
- Mapinguari
- Sênior
- Mensagens: 2944
- Registrado em: Qui Set 08, 2005 2:38 am
- Agradeceu: 1 vez
- Agradeceram: 6 vezes
Re: TÓPICO OFICIAL DO FX-2
Pelamordedeus, Talharim! Typhoon, não! É aidna mais caro de comprar e manter do que o Rafale!talharim escreveu:Com fé em Deus vai dar Typhoon.
Typhoon no céu ,Challenger II na terra e Type 45 no mar.
Mapinguari
-
- Sênior
- Mensagens: 13539
- Registrado em: Sáb Jun 18, 2005 10:26 pm
- Agradeceu: 56 vezes
- Agradeceram: 201 vezes
Re: TÓPICO OFICIAL DO FX-2
Bolovo escreveu:Não me venham com esse papo de esperar a LAAD, pela mor de deus.
Não. Dessa vez é esperar a visita da Dilma aos EUA em 19 de março.
Visita aos EUA , this the name of the game 2011!
Só há 2 tipos de navios: os submarinos e os alvos...
Armam-se homens com as melhores armas.
Armam-se Submarinos com os melhores homens.
Os sábios PENSAM
Os Inteligentes COPIAM
Os Idiotas PLANTAM e os
Os Imbecis FINANCIAM...
Armam-se homens com as melhores armas.
Armam-se Submarinos com os melhores homens.
Os sábios PENSAM
Os Inteligentes COPIAM
Os Idiotas PLANTAM e os
Os Imbecis FINANCIAM...
Re: TÓPICO OFICIAL DO FX-2
X2!
Espero que a coisa se resolva logo.De preferência, em 22 de abril, Dia da Aviação de Caça! Ou, no máximo, em maio, durante a LAAD 2011![/quote]
Huuummmm...não sei não...
Espero que a coisa se resolva logo.De preferência, em 22 de abril, Dia da Aviação de Caça! Ou, no máximo, em maio, durante a LAAD 2011![/quote]
Huuummmm...não sei não...
- crubens
- Sênior
- Mensagens: 1864
- Registrado em: Seg Set 17, 2007 4:05 pm
- Localização: Fortaleza, Ce
- Agradeceu: 50 vezes
- Agradeceram: 9 vezes
Re: TÓPICO OFICIAL DO FX-2
Caro Mapi, acho que entendeu errado ou eu não soube me expressar direito. Estava apoiando o Marino, não estava falando de mim mas dos outros no qual ele estava se referindo.Mapinguari escreveu:Verdade. O esperançoso morre bem antes...crubens escreveu:Deve ser Marino, porque, a esperança é a última que morre.
"Tudo que é necessário para que o mal triunfe, é que os homens de bem nada façam". Edmund Burke
'O que me preocupa não é o grito dos maus, é o silêncio dos bons.' Martin Luther King
'O que me preocupa não é o grito dos maus, é o silêncio dos bons.' Martin Luther King
Re: TÓPICO OFICIAL DO FX-2
Algumas curiosidades curiosas from "Uiquiliques".
Tá em "ingrês".
24509 22 de dezembro de 2004 18:54
04BRASILIA3154 Embassy Brasilia CONFIDENTIAL
Acompanhe a cobertura completa do caso
Veja como funciona o WikiLeaks
Veja as principais revelações do WikiLeaks
Leia íntegra dos arquivos sobre o Brasil obtidos pela Folha
04BRASILIA2890 This record is a partial extract of the original cable. The full text of the original cable is not available. C O N F I D E N T I A L SECTION 01 OF 03 BRASILIA 003154 SIPDIS SENSITIVE E.O. 12958: DECL: 12/21/2014 TAGS: MCAP, MARR, MASS, PREL, BR, POL-MIL Issues SUBJECT: F-X FIGHTER PROGRAM TO END WITH A WHIMPER ON NEW YEAR'S DAY REF: BRASILIA 2890 Classified By: Deputy Chief of Mission Philip Chicola, reasons 1.4 (b & d)
1. (C) SUMMARY: At midnight, December 31st, Brazil's F-X jet fighter competition will come to an end. Ultimately, a decision on the costly program proved to be politically untenable for the Lula administration. Given all the urgent requirements of Brazil's armed forces, the F-X was an expense that was hard to justify. Competitors for the F-X are refusing to go down quietly, but they are fighting a losing battle. With the end of the F-X, the GOB may review whether to purchase less costly used aircraft. In this regard, the Lockheed Martin F-16 would have the inside track. However, it is possible that the GOB may base a decision on used F-16s in the context of its continued questions about the U.S. as a reliable supplier. End Summary The F-X Program, RIP --------------------
2. (SBU) On December 31, the Best and Final Offers (BOFAs) for the competition to select Brazil's new generation high performance jet fighter (F-X) will expire. Despite repeated GOB postponements during the past 12 months on a decision, the F-X program had still retained a breath of life thanks to repeated hints from former Defense Minister Viegas that a F-X award decision would be forthcoming. Throughout the process, however, the Lula administration was reluctant to commit to a choice. With the end of the validity of the BOFAs next week, the F-X program will be officially dead.
3. (SBU) The principal cause of the program's demise, most observers agree, was the F-X program's steep price tag, around $700 million plus for the purchase of a dozen high performance aircraft. The huge cost, at a time when the Lula administration was engaged in fiscal austerity, made the program a politically impossible sell. (Note: The Brazilian Congress, which still has not concluded the 2005 budget, has not included jet fighters in its budget, and, in fact, provides very little money overall for defense. End Note.) Yet, until November, more than a few senior Brazilian Air Force (FAB) officers held out hope that FAB would get its new jets. When Russian President Putin departed Brazil last month without a deal in place for the Sukhoi SU-35 -- after offering to purchase 50 Embraer commercial aircraft as a deal sweetener and certainly dangling a possible agreement on ending the Russian embargo on Brazilian beef -- the last best chance for new fighter aircraft for FAB left with him (reftel).
4. (SBU) Other factors contributed to the F-X impasse. The Brazilian military's almost insatiable need for weapons systems upgrade and procurement required that the GOB triage the competing demands for funding. FAB already had been granted approval for buying ten new Black Hawk helicopters (about $153 million). With both the army and navy biting at FAB's heels for funding their own urgent requirements, the new jet fighters became a harder sell.
5. (SBU) In view of the lack of any perceived threat, the strategic question of whether Brazil needed the F-X whose primary purpose was protection of the national capital, has received relatively little debate. The program itself ultimately owed its continued rationale less to the defense of Brasilia than as a tool of national pride, particularly following Chile's purchase of F-16s. Even some air force generals admit the principal current threat to Brazilian sovereignty (from narco-trafficers) can be addressed less expensively by other air force elements such as FAB's Super Tucanos.
6. (SBU) Meanwhile, F-X competitors are refusing to go down without a fight. Planted news articles in praise of one aircraft or attacking another (usually the F-16, and the alleged, and false, denial by the USG to provide AAMRAM capability to Brazil) continue to pop up. The most recent example of F-X muckraking is a cover story this week in left-leaning nationalist magazine Carta Capital in praise of the Mirage 2000 of the Embraer-Dassault consortium. In the Carta Capital article, Embraer President Mauricio Botelho, in a direct swipe at Lockheed-Martin, is quoted as saying that because the USG won't allow it, U.S. companies offer 'no chance' for transfer of military-related technology -- a bizarre comment in the wake of the winning Embraer--Lockheed-Martin bid for the development of the U.S. Army's Aerial Common Sensor System aircraft. Even Sweden's Grippen aircraft has received high profile lobbying with a prominent billboard at the entrance to Brasilia airport. Used Aircraft? --------------
7. (SBU) Throughout much of the long-running F-X competition -- while Lockheed Martin's F-16 was one of the competitors -- the U.S. company had urged the GOB consider the purchase of used F-16s as a significantly less costly option to the F-X. Although an attempt by Lockheed-Martin in early 2003 to ally with Varig Engineering and Maintenance (VEM) for a proposed upgrade of used F-16s fell through, the company remains upbeat it will be able to partner with a Brazilian firm (possibly Embraer) to craft an attractive used aircraft offer. Ultimately, Lockheed Martin believes it can provide fully capable F-16 aircraft at less than half the cost of the F-X. (Note: One driving factor, however, will be the ability of FAB to conduct inter-operable aerial refueling for any fighter. Brazil is considering purchasing two or three KC-135s to augment their refueling capability. Procurement of KC-135s from the U.S. would be a positive indicator for purchase of used F-16s. End note.)
8. (SBU) In recognition that new aircraft will be unobtainable, senior FAB leadership, including FAB's probable next Commander in Chief, increasingly have come around to accepting used F-16s as Brazil's best aircraft option. In this context, the F-16 appears to have the inside track over other used aircraft options, although there are rumors that some in FAB may be looking at procuring used South African Cheetahs, a modified Mirage III aircraft one generation older than the early F-16 models. Meanwhile, the Brazilian Congress which has been absent from the F-X debate, may get into the picture. In a discussion with emboffs, a prominent Deputy on the National Defense Committee stated he intended to hold hearings in 2005 on used fighter aircraft with an eye to promoting the F-16 as Brazil's best option.
9. (C) Comment: We expect that Brazil will continue to seek the aquisition of high performance jet fighters for reasons of national pride, if nothing else. U.S. Mission Brazil will continue to support the used F-16 option as the most logical way forward both tactically and economically. An increasing number of FAB generals appear to support this view. However, even though Brazil has moved forward on the purchase of other weapons systems, we suspect the GOB may not agree to purchase the F-16 unless it achieves an adequate comfort level on all aspects of the bilateral pol-mil relationship. As Brazil observes the bite that ASPA is taking on countries that do not sign Article 98 agreements, it questions about the reliability of the U.S. as a supplier/strategic partner will continue, thus further complicating the used F-16 aquisition option. Danilovich 2004-12-22 5 compra de caças F-16 ARMS SALE 21/dez
Tá em "ingrês".
24509 22 de dezembro de 2004 18:54
04BRASILIA3154 Embassy Brasilia CONFIDENTIAL
Acompanhe a cobertura completa do caso
Veja como funciona o WikiLeaks
Veja as principais revelações do WikiLeaks
Leia íntegra dos arquivos sobre o Brasil obtidos pela Folha
04BRASILIA2890 This record is a partial extract of the original cable. The full text of the original cable is not available. C O N F I D E N T I A L SECTION 01 OF 03 BRASILIA 003154 SIPDIS SENSITIVE E.O. 12958: DECL: 12/21/2014 TAGS: MCAP, MARR, MASS, PREL, BR, POL-MIL Issues SUBJECT: F-X FIGHTER PROGRAM TO END WITH A WHIMPER ON NEW YEAR'S DAY REF: BRASILIA 2890 Classified By: Deputy Chief of Mission Philip Chicola, reasons 1.4 (b & d)
1. (C) SUMMARY: At midnight, December 31st, Brazil's F-X jet fighter competition will come to an end. Ultimately, a decision on the costly program proved to be politically untenable for the Lula administration. Given all the urgent requirements of Brazil's armed forces, the F-X was an expense that was hard to justify. Competitors for the F-X are refusing to go down quietly, but they are fighting a losing battle. With the end of the F-X, the GOB may review whether to purchase less costly used aircraft. In this regard, the Lockheed Martin F-16 would have the inside track. However, it is possible that the GOB may base a decision on used F-16s in the context of its continued questions about the U.S. as a reliable supplier. End Summary The F-X Program, RIP --------------------
2. (SBU) On December 31, the Best and Final Offers (BOFAs) for the competition to select Brazil's new generation high performance jet fighter (F-X) will expire. Despite repeated GOB postponements during the past 12 months on a decision, the F-X program had still retained a breath of life thanks to repeated hints from former Defense Minister Viegas that a F-X award decision would be forthcoming. Throughout the process, however, the Lula administration was reluctant to commit to a choice. With the end of the validity of the BOFAs next week, the F-X program will be officially dead.
3. (SBU) The principal cause of the program's demise, most observers agree, was the F-X program's steep price tag, around $700 million plus for the purchase of a dozen high performance aircraft. The huge cost, at a time when the Lula administration was engaged in fiscal austerity, made the program a politically impossible sell. (Note: The Brazilian Congress, which still has not concluded the 2005 budget, has not included jet fighters in its budget, and, in fact, provides very little money overall for defense. End Note.) Yet, until November, more than a few senior Brazilian Air Force (FAB) officers held out hope that FAB would get its new jets. When Russian President Putin departed Brazil last month without a deal in place for the Sukhoi SU-35 -- after offering to purchase 50 Embraer commercial aircraft as a deal sweetener and certainly dangling a possible agreement on ending the Russian embargo on Brazilian beef -- the last best chance for new fighter aircraft for FAB left with him (reftel).
4. (SBU) Other factors contributed to the F-X impasse. The Brazilian military's almost insatiable need for weapons systems upgrade and procurement required that the GOB triage the competing demands for funding. FAB already had been granted approval for buying ten new Black Hawk helicopters (about $153 million). With both the army and navy biting at FAB's heels for funding their own urgent requirements, the new jet fighters became a harder sell.
5. (SBU) In view of the lack of any perceived threat, the strategic question of whether Brazil needed the F-X whose primary purpose was protection of the national capital, has received relatively little debate. The program itself ultimately owed its continued rationale less to the defense of Brasilia than as a tool of national pride, particularly following Chile's purchase of F-16s. Even some air force generals admit the principal current threat to Brazilian sovereignty (from narco-trafficers) can be addressed less expensively by other air force elements such as FAB's Super Tucanos.
6. (SBU) Meanwhile, F-X competitors are refusing to go down without a fight. Planted news articles in praise of one aircraft or attacking another (usually the F-16, and the alleged, and false, denial by the USG to provide AAMRAM capability to Brazil) continue to pop up. The most recent example of F-X muckraking is a cover story this week in left-leaning nationalist magazine Carta Capital in praise of the Mirage 2000 of the Embraer-Dassault consortium. In the Carta Capital article, Embraer President Mauricio Botelho, in a direct swipe at Lockheed-Martin, is quoted as saying that because the USG won't allow it, U.S. companies offer 'no chance' for transfer of military-related technology -- a bizarre comment in the wake of the winning Embraer--Lockheed-Martin bid for the development of the U.S. Army's Aerial Common Sensor System aircraft. Even Sweden's Grippen aircraft has received high profile lobbying with a prominent billboard at the entrance to Brasilia airport. Used Aircraft? --------------
7. (SBU) Throughout much of the long-running F-X competition -- while Lockheed Martin's F-16 was one of the competitors -- the U.S. company had urged the GOB consider the purchase of used F-16s as a significantly less costly option to the F-X. Although an attempt by Lockheed-Martin in early 2003 to ally with Varig Engineering and Maintenance (VEM) for a proposed upgrade of used F-16s fell through, the company remains upbeat it will be able to partner with a Brazilian firm (possibly Embraer) to craft an attractive used aircraft offer. Ultimately, Lockheed Martin believes it can provide fully capable F-16 aircraft at less than half the cost of the F-X. (Note: One driving factor, however, will be the ability of FAB to conduct inter-operable aerial refueling for any fighter. Brazil is considering purchasing two or three KC-135s to augment their refueling capability. Procurement of KC-135s from the U.S. would be a positive indicator for purchase of used F-16s. End note.)
8. (SBU) In recognition that new aircraft will be unobtainable, senior FAB leadership, including FAB's probable next Commander in Chief, increasingly have come around to accepting used F-16s as Brazil's best aircraft option. In this context, the F-16 appears to have the inside track over other used aircraft options, although there are rumors that some in FAB may be looking at procuring used South African Cheetahs, a modified Mirage III aircraft one generation older than the early F-16 models. Meanwhile, the Brazilian Congress which has been absent from the F-X debate, may get into the picture. In a discussion with emboffs, a prominent Deputy on the National Defense Committee stated he intended to hold hearings in 2005 on used fighter aircraft with an eye to promoting the F-16 as Brazil's best option.
9. (C) Comment: We expect that Brazil will continue to seek the aquisition of high performance jet fighters for reasons of national pride, if nothing else. U.S. Mission Brazil will continue to support the used F-16 option as the most logical way forward both tactically and economically. An increasing number of FAB generals appear to support this view. However, even though Brazil has moved forward on the purchase of other weapons systems, we suspect the GOB may not agree to purchase the F-16 unless it achieves an adequate comfort level on all aspects of the bilateral pol-mil relationship. As Brazil observes the bite that ASPA is taking on countries that do not sign Article 98 agreements, it questions about the reliability of the U.S. as a supplier/strategic partner will continue, thus further complicating the used F-16 aquisition option. Danilovich 2004-12-22 5 compra de caças F-16 ARMS SALE 21/dez
- Algus
- Avançado
- Mensagens: 507
- Registrado em: Ter Dez 23, 2008 2:17 pm
- Agradeceu: 38 vezes
- Agradeceram: 48 vezes
Re: TÓPICO OFICIAL DO FX-2
Fonte: http://noticias.terra.com.br/brasil/not ... ornal.html
Dilma ampliará concorrência para compra de caças, diz jornal
A presidente Dilma Rousseff decidiu suspender o processo de escolha de caças para a Força Aérea Brasileira (FAB) e abrir uma nova disputa, com a possibilidade de participação de novos concorrentes. Com isso, outras empresas poderão se juntar à francesa Dassault, dos caças Rafale; à americana Boeing, dos F18 Super Hornet; e à sueca Saab, dos Gripen NG, que já pleiteavam a venda para o Brasil. As informações são do jornal O Globo.
A proposta dos russos, descartada ainda no mandato presidencial de Luiz Inácio Lula da Silva, deve voltar a ser avaliada. A decisão de rever as propostas foi motivada pela forte pressão internacional, já que diversos fabricantes manifestaram interesse em vender aviões para a FAB, um negócio de bilhões de dólares. Em reunião com Dilma na semana passada, o senador americano John McCain reforçou o desejo de que o governo brasileiro acolha a oferta da Boeing. Até deixar a presidência, Lula dava sinais de que preferia os caças franceses, principalmente em função de a Dassault ter incluído no pacote de venda dos aviões Rafale a transferência de toda a tecnologia de produção dos aviões.
=================================
Acredito que ficaremos com o Pak-fa, porém com pouca transferência de tecnologia. Este será um fator menos importante desta vez.
Dilma ampliará concorrência para compra de caças, diz jornal
A presidente Dilma Rousseff decidiu suspender o processo de escolha de caças para a Força Aérea Brasileira (FAB) e abrir uma nova disputa, com a possibilidade de participação de novos concorrentes. Com isso, outras empresas poderão se juntar à francesa Dassault, dos caças Rafale; à americana Boeing, dos F18 Super Hornet; e à sueca Saab, dos Gripen NG, que já pleiteavam a venda para o Brasil. As informações são do jornal O Globo.
A proposta dos russos, descartada ainda no mandato presidencial de Luiz Inácio Lula da Silva, deve voltar a ser avaliada. A decisão de rever as propostas foi motivada pela forte pressão internacional, já que diversos fabricantes manifestaram interesse em vender aviões para a FAB, um negócio de bilhões de dólares. Em reunião com Dilma na semana passada, o senador americano John McCain reforçou o desejo de que o governo brasileiro acolha a oferta da Boeing. Até deixar a presidência, Lula dava sinais de que preferia os caças franceses, principalmente em função de a Dassault ter incluído no pacote de venda dos aviões Rafale a transferência de toda a tecnologia de produção dos aviões.
=================================
Acredito que ficaremos com o Pak-fa, porém com pouca transferência de tecnologia. Este será um fator menos importante desta vez.
- GDA_Fear
- Sênior
- Mensagens: 2088
- Registrado em: Dom Out 26, 2008 6:55 pm
- Localização: Florianópolis, SC
- Agradeceram: 1 vez
Re: TÓPICO OFICIAL DO FX-2
Pois eu discordo a volta dos russos para os americanos vai deixa-los de cabelo em pé...essas voltas só foram benéficas vai estimular competitividade entre os concorrentes quem ganha somos nós.
E dessa vez onde se parece...que a competição não está mascarada pra certo concorrente vamos ver como se saem os russos.
E dessa vez onde se parece...que a competição não está mascarada pra certo concorrente vamos ver como se saem os russos.
- Penguin
- Sênior
- Mensagens: 18983
- Registrado em: Seg Mai 19, 2003 10:07 pm
- Agradeceu: 5 vezes
- Agradeceram: 374 vezes
Re: TÓPICO OFICIAL DO FX-2
Não creio.GDA_Fear escreveu:Com Typhoon e SU-35 denovo no páreo vai ficar interessante...
Se isso de fato ocorresse, com sorte no final do Governo Dilma se chegaria a alguma conclusão. Mas ai estaria perto das eleições...
Eurofighter com o Typhoon
Lockheed com o combo F-35+F-16
A Russia com o combo PAK+Su-35
A China com o J-10
[]s
Sempre e inevitavelmente, cada um de nós subestima o número de indivíduos estúpidos que circulam pelo mundo.
Carlo M. Cipolla
Carlo M. Cipolla
-
- Sênior
- Mensagens: 3804
- Registrado em: Qua Dez 03, 2008 12:34 am
- Localização: Goiânia-GO
- Agradeceu: 241 vezes
- Agradeceram: 84 vezes
Re: TÓPICO OFICIAL DO FX-2
Se para barrar o Rafale já vemos tudo isso, imaginem quase assinando com os russos o que os americanos não iriam aprontar...desde promessas de fabricar turbinas aqui, retirada de ong's da Amazônia até exercícios militares conjuntos com Colômbia e "guerra simulada" no Atlântico Sul .
Por enquanto achismos, mas os próximos movimentos serão interessantes e aguardemos as definições: apenas short-listados? volta dos outros concorrentes? Tentativa de comprar o Rafale mesmo, de forma digamos menos atropelada? Marrocos 2.0, já em março? Typhoon by PT? Espero que competência, firmeza, culhões, união, concordância, patriotismo apareçam logo nestes próximos 3 meses, e que ganhe o Brasil em geral, e a FAB em particular, para que não ocorra a triste, porém real possibilidade de ocorrer com a força aérea aquilo que o prezado Marino alertou páginas anteriores.
Gde abraço a todos!
Por enquanto achismos, mas os próximos movimentos serão interessantes e aguardemos as definições: apenas short-listados? volta dos outros concorrentes? Tentativa de comprar o Rafale mesmo, de forma digamos menos atropelada? Marrocos 2.0, já em março? Typhoon by PT? Espero que competência, firmeza, culhões, união, concordância, patriotismo apareçam logo nestes próximos 3 meses, e que ganhe o Brasil em geral, e a FAB em particular, para que não ocorra a triste, porém real possibilidade de ocorrer com a força aérea aquilo que o prezado Marino alertou páginas anteriores.
Gde abraço a todos!
- GDA_Fear
- Sênior
- Mensagens: 2088
- Registrado em: Dom Out 26, 2008 6:55 pm
- Localização: Florianópolis, SC
- Agradeceram: 1 vez
Re: TÓPICO OFICIAL DO FX-2
Olha esqueçam o Rafale...com essa volta de concorrentes todos tem a mesma chance novamente....e que se faça do modo correto, escolha técnica e não por vontade política escrota...
- alex
- Sênior
- Mensagens: 2433
- Registrado em: Sáb Ago 30, 2003 8:49 pm
- Agradeceu: 10 vezes
- Agradeceram: 79 vezes
Re: TÓPICO OFICIAL DO FX-2
Já vi que de qualquer jeito vai atrasar mais ainda, portanto estou mais interessado no caça tampão, segundo o Mapiguari será somente usado o F-5M , será que teremos um unico caça e deste porte até acabara a novela?