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Eua Oferece 100 S-3 Viking p/: Argentina, Brasil e Chile

Enviado: Qui Mar 30, 2006 3:52 pm
por Pablo Maica
S-3 B Viking: EE.UU. ofrece gratis aviones a la Armada
En Chile se analiza incorporar aeronaves.

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PATRICIO GONZÁLEZ CABRERA

Fidae 2006 fue el lugar que utilizaron las autoridades navales de Estados Unidos para informar oficialmente a las marinas del Cono Sur la oferta de traspaso gratuito de más de cien aviones de patrulla y ataque Lockheed S-3B Viking que se darán de baja a partir del 2009.

Estos aviones habrían sido ofrecidos a Chile, Perú, Argentina y Brasil, según la revista especializada "Jane's".

Fuentes vinculadas a la marina chilena reconocieron interés, pero descartaron que se haya decidido su compra, más aún cuando existen otras alternativas.

La capacidad que tienen estos aviones en cuanto armamento y gran autonomía de vuelo facilitaría el control de pesqueros ilegales en el mar territorial así como labores de búsqueda y rescate utilizando sus avanzados sistemas de radar.

Curiosamente la tripulación del S-3 que viajó a Fidae 2006 para su exhibición viene integrada por un copiloto de origen chileno, el capitán Carlos Monreal.

Junto a sus padres abandonó Chile en 1969, con apenas un año de edad, para radicarse en California. Actualmente es piloto instructor del avanzado avión.

"Operamos en un avión versátil que puede atacar submarinos, barcos de superficie y patrullaje. Es completo", explica.

Durante su visita, Monreal aprovechó de visitar a su hermano y sus abuelos, así como disfrutar un "tremendo barbecue" acompañado de vino chileno. "Ha sido una visita muy agradable y podido practicar mi español que, en todo caso, mejoró sustancialmente después de varios pisco sours", dice sonriente.


Efe 29 Março 2006

EUA ofertam, de graça, aviões militares
a países do Cone Sul
EFE

Santiago do Chile, 29 mar (EFE).- A Marinha dos EUA ofereceu, durante a XIV Feira Internacional do Ar e do Espaço (Fidae 2006) que ocorre em Santiago, enviar de graça aviões de patrulhamento e ataque aos países do Cone Sul, segundo a revista aeronáutica "Jane's".

Os aviões oferecidos, sempre segundo a revista, são da multinacional americana Lockheed do tipo S-3 Viking que as autoridades navais dos EUA aposentarão a partir do 2009.

A publicação sustenta que mais de cem aviões teriam sido oferecidos oficialmente de forma gratuita às marinhas do Brasil, Argentina, Peru e Chile.

Fontes da Marinha chilena confirmaram o oferecimento, embora negaram que tenham decidido por esta aeronave, especialmente pelo fato de existem outras opções para a instituição.

Os aviões S-3, desenhados nos anos setenta e modernizados nos oitenta, são utilizados em trabalhos de patrulha, controle marítimo e ataque, e podem alcançar uma velocidade máxima de 800 Km/h.

Têm uma autonomia de 7,3 horas, um peso de combate de 20 toneladas e podem ser equipados com quatro torpedos anti-submarino, ou quatro mísseis anti-navio "Harpoon", segundo acrescenta "Jane's".

Fonte: Defesanet


Um abraço e t+ :D

Enviado: Qui Mar 30, 2006 5:31 pm
por chm0d
Ai tem coisa heheh...

Abs.

S-3B Viking para o BRASIL

Enviado: Qui Mar 30, 2006 5:53 pm
por apasking
OK, sei que NÃO TEMOS ORÇAMENTO mas:

Precisamos de uma aeronave AEW&C para o São Paulo. E muito se falou na plataforma S-2 Tracker...

PQ não mudar a plataforma? O Radar dos R-99 está aí. Há radares russos de menor tamanho e desempenho semelhante...

O que acham da idéia?

Abraços

Enviado: Qui Mar 30, 2006 8:29 pm
por faterra
S-3B VIKING

S-3B Aircraft are tasked by the Carrier Battle Group Commanders to provide Anti-Submarine Warfare (ASW) and Anti-Surface Warfare (ASUW), surface surveillance and intelligence collection, electronic warfare, mine warfare, coordinated search and rescue, and fleet support missions, including air wing tanking.
The S-3B Aircraft is manned and operated by an aircrew of four. The aircrew consists of a pilot, Copilot Tactical Coordinator (COTAC), acoustic Sensor Station Operator (SENSO), and Tactical Coordinator (TACCO). The S-3B Aircraft carries surface and subsurface search equipment with integrated target acquisition and sensor coordinating systems which can collect, process, interpret, and store ASW and ASUW sensor data. It has a direct attack capability with a variety of armament.
The S-3B's high speed computer system processes information generated by the acoustic and non-acoustic target sensor systems. This includes a new Inverse Synthetic Aperture Radar (ISAR) and ESM systems suites. To destroy targets, the S-3B Viking employs an impressive array of airborne weaponry. This provides the fleet with a very effective airborne capability to combat the significant threat presented by modern combatants and submarines. Additionally, all S-3B aircraft are capable of carrying an inflight refueling "buddy" store. This allows the transfer of fuel from the Viking aircraft to other Naval strike aircraft, thus extending their combat radius.
The S-3B Aircraft is a modified S-3A Anti-Submarine Warfare (ASW) aircraft, with increased ASW and new Anti-Surface Warfare capabilities through improvements to various mission avionics and armament systems. It has increased capabilities through improvements to the general purpose digital computer, acoustic data processor, radar, sonobuoy receiver, sonobuoy reference system, and electronic support measures, and includes the installation of an electronic countermeasures dispensing system and the Harpoon Missile System. It also encompasses provisions for the Joint Tactical Information Distribution System. The Communications Control Group [CCG] provides improved communication capability and greatly improved reliability over the Switching Logic Unit and Intercommunication System used in the S-3A. The Global Positioning System [GPS] modification replaces the Tactical Air Navigation (TACAN) portion of the S-3B Aircraft TACAN Inertial Navigation System once TACAN is phased out. This new navigation system will also comply with the requirement for the S-3B Aircraft to have Federal Aviation Administration certifiable GPS Radio Navigation capability. The GPS will provide increased operational capability and mission effectiveness by providing precise navigation position information during all phases of aircraft operations. The AN/USH-42 Mission Recorder Reproducer Set [MR/RS] replaces the obsolete and unsupportable RO457 Video Signal Recorder. It allows for multi-channel recording of S-3B Aircraft Inverse Synthetic Aperture Radar, Forward Looking Infrared, and mission avionics data. The capability for in-flight video recording, in-flight and post-flight playback, analysis, and duplication are also new features.
Between July 1987 and July 1991, all east coast S-3A Aircraft were modified by a contractor field team at the Naval Air Station (NAS) Cecil Field, Florida. In March 1992, a contractor field team at NAS North Island, California, began modifying west coast S-3A Aircraft to the S-3B Aircraft configuration and completed modifications in September 1994. In early 1995, CCGs were installed in approximately 40 of the S-3B Aircraft at NAS North Island. Installation of the remaining CCGs began in March 1997 and is scheduled to be completed first quarter FY00. The GPSs and AN/USH-42s are scheduled for concurrent installation beginning first quarter FY98 and continuing through the first quarter FY01. The S-3B Aircraft is in Phase III, Production, Fielding, Deployment, and Operational Support phase of the Weapon System Acquisition Process.
In fiscal year 1992, ten aircraft S-3B squadrons were reduced to six aircraft. In 1993, aircraft assets for deployed squadrons were increased to eight, to meet increased operational requirements caused by retirement of the A-6E from the Navy inventory. All S-3B squadrons are currently configured and manned for eight aircraft.
The Undersea Warfare Systems (USW) have been removed from the S-3B Viking aircraft. This provides an ideal opportunity for improved technologies to be developed in the S-3B aircraft. The capabilities being tested provide real time tactical data to units on the ground or onboard ships. In the summer of 1999, Commander Sea Control Wing Atlantic (CSCWL) and Commander Sea Control Wing Pacific (CSCWP) embarked on a joint demonstration of the Viking Surveillance System Upgrade (SSU). The Pacific Wing aircraft was fitted with Ultra High Resolution Synthetic Aperture Radar (UHR/SAR) imagery, Joint Tactical Information distribution System (JTIDS) Link-16, Real Time Sensor Data Link (RTSDL) and the AN/AYK-23 Digital Computer. A long range Electro Optical/Infra Red (EO/IR) sensor capable of real time data link to ground and airborne stations was placed in an Atlantic Wing aircraft. The modifications were done at Naval Air Warfare Center, Aircraft Division (NAWCAD), Patuxent River by Veridian contract personnel at Force Aircraft Test Squadron and Naval Air Station, Jacksonville, Florida. This joint effort minimized installation time and cost and maximized visibility.

SPECIFICATIONS

Primary Function = Antisubmarine Warfare and Sea Surveillance
Contractor = Lockheed-California Company
Unit Cost = $27 million
Propulsion = Two General Electric TF-34-GE-400B turbofan engines (9,275 pounds of thrust each)
Length = 53 feet 4 inches (16 meters)
Wingspan = 68 feet 8 inches (20.6 meters)
Height = 22 feet 9 inches (6.9 meters)
Weight = Max design gross take-off: 52,539 pounds (23,643 kg)
Speed = 450 knots (518 mph, 828.8 kph)
Ceiling = 40,000 feet
Range = 2,300+ nautical miles (2,645 statute miles, 4232 km)
Armament = Up to 3,958 pounds (1,781 kg) + AGM-84 Harpoon + AGM-65 Maverick missiles + torpedoes, mines, rockets and bombs.
Crew = Four
IOC = 1975

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http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/s-3.htm

Enviado: Qui Mar 30, 2006 9:08 pm
por nemesis
ele so tem dois pontos duros :shock:

Enviado: Qui Mar 30, 2006 9:10 pm
por Marcius
será ?

Enviado: Qui Mar 30, 2006 9:11 pm
por Degan
Más una bahía interna para torpedos y cargas de profundidad (y estanques de combustible extra)...... :wink:

Saludos cordiales,

Enviado: Qui Mar 30, 2006 10:06 pm
por delmar
.
Trinta anos operando em porta aviões cobra seu preço. Podem ver, nas fotos, que ele já está bem gastinho.
Outra foto para comprovar.

[img][img]http://i5.photobucket.com/albums/y176/butui/S-3Viking.jpg[/img]

O acordo Brasil X USA para fornecimento de material grátis é muito restritivo. Não creio que interesse ao Brasil receber este avião grátis (ver acordo no PROTOCOLO 505, dos assuntos gerais.) Seria mais interessante compra-los por uma quantia simbólica, se for o caso.

saudações[/img]

Enviado: Sex Mar 31, 2006 6:43 am
por Rui Elias Maltez
Não são esse aviões, devidamente equipados e trasnsformados, que operam a bordo dos CVN da Classe Nimitz, para reabastecimento aéreo dos F-18, que operam a partir dos CVN?

Enviado: Sex Mar 31, 2006 7:05 am
por Marcius
Eles podem operar embarcados no SP ?

Enviado: Sex Mar 31, 2006 10:29 am
por Carlos Lima
Creio que as células já devem estar bem surradas para operarem "embarcadas"...

Além disso não sei se eles poderiam operar no A-12 (boa pergunta). Eu só acho que essa compra não é interessante no momento (mesmo que todos os equipamentos eletrônicos façam parte do "pacote" - o que eu duvido - eu acredito que pelo menos no que diz respeito à logística, a manutenção ao treinamento e alguma modernização, nós teriamos que gastar $$$$ com essas aeronaves!).

A prioridade para nós deveria ser A-4, o A-12 e o substituto do Sea King!

:)

Cb_lima

Enviado: Sex Mar 31, 2006 10:43 am
por JL
S 3 Viking

Peso vazio 12090 kg - Peso máximo 23.830 kg -

Armas: No bombe-bay na barriga cabem 04 torpedos Mk 46 ou 04 minas Mk 53 ou 04 cargas de profundidade Mk 54. Nos cabides das asas cabem 02 mísseis Harpoon, 02 tanques subalares ou mísseis Maverick, bombas burras, bombas CBU, lança-foguetes.

Alcance: 5560 km

O avião é excelente, mas os aviões que vão vir de graça devem estar nas últimas, pois de graça só pode ser assim. Mesmo assim talvez fosse válido pegar umas 20 células, para fazer uns 08 ou 06 voarem e na minha opinião na Aviação Naval, embarcado em terra, porque acho que ele é pesado de mais para o São Paulo operar.

Enviado: Sex Mar 31, 2006 10:54 am
por b.verde
Não seria uma boa opção para substituir os Bandeirulhas, que não pedem carregar armamento sofisticados (mísseis)?

Jesus abençoe a todos.

Enviado: Sex Mar 31, 2006 11:06 am
por yuri
meu deus !!!!

chega de latas velhas !!!!!

Enviado: Sex Mar 31, 2006 2:07 pm
por Adriano
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Só mesmo se pudesse ser embarcado no São Paulo mas também acho difícil... Agora com os P-3´s, não acho que a FAB se interessaria e a Marinha tem outras prioridades.