Não sou favorável a um MMBT nas fileiras do EB , mas este blindado em questão tem uma família completa , sem contar que a mesma plataforma pode substituir os M-113 ! O motor cummins já dominamos por aqui e tem muita peças e mão de obra no mercado civil !cabeça de martelo escreveu: Ter Jan 07, 2025 1:01 pmEssa viatura nessa versão tem a torre Leonardo HITFACT Mk II, a mesma dos Centauro II. O problema principal é que não é um CC.gogogas escreveu: Ter Jan 07, 2025 12:12 pm Se o Exército seguir nessa de MMBT , sou favorável ao Tulpar da Turquia , tem preço bacana e foge dos principais fornecedores acostumados por aqui , sem contar no atrativo do motor Cummins
Há um outro projeto turco feito para a Indonésia, só que com um canhão de 105mm.
https://www.fnss.com.tr/en/products/kaplan-mt
tanques e blindados
Moderadores: J.Ricardo, Conselho de Moderação
- gogogas
- Sênior
- Mensagens: 2342
- Registrado em: Dom Jun 14, 2009 5:48 pm
- Agradeceu: 53 vezes
- Agradeceram: 245 vezes
Re: tanques e blindados
Gogogas !
- cabeça de martelo
- Sênior
- Mensagens: 41999
- Registrado em: Sex Out 21, 2005 10:45 am
- Localização: Portugal
- Agradeceu: 1275 vezes
- Agradeceram: 3322 vezes
- FCarvalho
- Sênior
- Mensagens: 40170
- Registrado em: Sex Mai 02, 2003 6:55 pm
- Localização: Manaus
- Agradeceu: 6345 vezes
- Agradeceram: 3559 vezes
Re: tanques e blindados
Até outro dia o Leo 2A8 só tinha Alemanha e Hungria, salvo engano, como clientes. Aí em menos de um mês ganhou mais dois clientes, Lituânia e Suécia. Nada mal para quem até outro dia andava rateando o mercado atrás de quem o quisesse.
A Noruega ficou no Leo 2A7, enquanto os vizinhos nórdicos estudam o que fazer com seus Leo 2 de geração anterior. Se não forem parar na Ucrânia, é bem provável que a KMW ganhe mais alguns clientes para as versões A7 e A8 do seu tanque no norte da Europa.
A Noruega ficou no Leo 2A7, enquanto os vizinhos nórdicos estudam o que fazer com seus Leo 2 de geração anterior. Se não forem parar na Ucrânia, é bem provável que a KMW ganhe mais alguns clientes para as versões A7 e A8 do seu tanque no norte da Europa.
Carpe Diem
- cabeça de martelo
- Sênior
- Mensagens: 41999
- Registrado em: Sex Out 21, 2005 10:45 am
- Localização: Portugal
- Agradeceu: 1275 vezes
- Agradeceram: 3322 vezes
- cabeça de martelo
- Sênior
- Mensagens: 41999
- Registrado em: Sex Out 21, 2005 10:45 am
- Localização: Portugal
- Agradeceu: 1275 vezes
- Agradeceram: 3322 vezes
- cabeça de martelo
- Sênior
- Mensagens: 41999
- Registrado em: Sex Out 21, 2005 10:45 am
- Localização: Portugal
- Agradeceu: 1275 vezes
- Agradeceram: 3322 vezes
Re: tanques e blindados
Israel's Rafael upgrades its Trophy active protection system to counter kamikaze drones.
23 Jan, 2025
Defense News Army 2025
During the Defence IQ International Armoured Vehicles (IAV) conference, held in Farnborough, UK, from January 21 to 23, 2025, the Israeli company Rafael Advanced Defence Systems announced an upgrade to its Trophy Active Protection System (APS) to intercept drones. According to a company representative, the enhancement addresses challenges posed by low-altitude aerial threats, including commercially available drones, kamikaze drones, and larger fixed-wing UAVs. The upgrade, requiring software adjustments and minor hardware changes, is compatible with existing systems used by operators in the United States and Europe.

By 2017, the Trophy APS had accumulated 50,000 operational hours since its introduction in 2011, showcasing its effectiveness in both low- and high-intensity combat across urban, open, and forested environments. (Picture source: Rafael Advanced Defence Systems)
During testing, the upgraded Trophy system, mounted on a 30 mm turret, successfully intercepted a jet-powered fixed-wing drone classified between classes 2 and 3. The drone approached in a near-vertical dive. Rafael emphasized that these enhancements were achieved without altering the system’s core hardware. In addition to drone interception, Trophy has been updated based on operational experience, including lessons learned from conflicts in Gaza and northern Israel. These improvements address the system’s performance against short-range threats in urban environments and long-range threats such as ATGMs in open terrain.
A representative of EuroTrophy—a joint venture between Rafael, GDELS, and KNDS to market Trophy in Europe—stated that the system has achieved high interception rates during conflicts. The venture is working to integrate Trophy onto platforms like the MGCS and ASCOD infantry fighting vehicles, as well as three European 8x8 armored vehicles. The representative noted that Trophy contributes to operational effectiveness by providing consistent vehicle protection, which is critical for mission continuity. They also highlighted the operational challenges commanders face when vehicle losses threaten the success of an operation.
The Trophy APS, also known as "Windbreaker," was developed by Rafael Advanced Defence Systems in collaboration with Elta Systems to counter modern anti-armor threats such as ATGMs, RPGs, and other anti-tank weapons. Development began in the 1980s to enhance the survivability of armored vehicles in urban and open battlefields, with the system becoming operational in 2009 and achieving its first recorded interception in 2011. Variants have been developed for different vehicle weight classes, including Trophy HV for heavy vehicles, Trophy MV for medium vehicles, and Trophy LV for light vehicles.
Trophy's functionality is based on the Elta EL/M-2133 fire-control radar, which uses four flat-panel antennas to provide 360-degree coverage. When detecting an incoming projectile, it calculates the approach vector, threat type, time to impact, and angle. Rotating launchers deploy Explosively Formed Penetrators (EFPs) in a precise pattern to neutralize threats at a safe distance. The system counters ATGMs, high-explosive anti-tank rounds, RPGs, and similar threats. It can engage multiple threats simultaneously on stationary and moving vehicles and integrates with C4I systems and remote-controlled weapons stations. Newer models feature automated reloading for consecutive engagements.

By 2023, the production of the Trophy APS increased to 40 units and 500 countermeasures per month, as it has been deployed on tanks like Israeli Merkava Mark 3 and 4, the American Abrams, the German Leopard 2A7A1 and 2A8, as well as the British Challenger 3. (Picture source: Rafael Advanced Defence Systems)
The Trophy APS has been operational since 2011, demonstrating success in low- and high-intensity combat across urban, open, and forested environments. It has intercepted threats like Kornet ATGMs and RPG-29s. By 2017, Trophy accumulated 50,000 operational hours, and by 2023, production reached 40 units and 500 countermeasures per month. The radar system can share data with other vehicles, enabling improved threat coordination and targeting. It can identify whether a projectile will miss its target, withholding countermeasures and sharing data for tactical use. Reports suggest it offers protection against certain top-attack missiles and is used in Israel and the U.S.
However, the Trophy APS has limitations. It cannot counter kinetic energy penetrators and is vulnerable to direct top-down attacks, as demonstrated in 2023 when drones dropped grenades on protected vehicles. Its weight, approximately 500 kilograms, may impact the performance of lighter vehicles. The use of EFPs poses risks to nearby infantry, complicating operations involving dismounted soldiers. Techniques such as rapid successive missile firings, ultra-close-range RPG attacks, and supersonic projectiles have exploited system weaknesses. Conflicts in 2023 and 2024 highlighted instances where the system was overwhelmed, with video evidence showing some failures.
Rafael representatives emphasized that despite its new anti-drone capability, Trophy alone cannot provide comprehensive air defense against drones. They advocate a layered defense strategy incorporating mobility, lethality, and survivability, supported by technologies like lasers, electromagnetic spectrum control, and hard- and soft-kill systems. This approach aims to address the growing challenges posed by drones, including swarms and top-attack threats, which complicate operations for maneuver forces.
Production of Trophy APS began in Israel in 2007 and in the U.S. in 2012, with a combined output of 40 systems and 500 countermeasures per month by 2023. Since 2010, it has been deployed on platforms like Israeli Merkava Mark 3 and 4 tanks, Namer APCs, and U.S. M1A2 Abrams tanks. It has been tested on Stryker APCs and Bradley Fighting Vehicles. The lighter Trophy MV/VPS version was developed for medium and light vehicles, while the Trophy LV is designed for vehicles under 8 tons. It has been integrated into Germany's Leopard 2A7A1 tanks and is included in orders for the Leopard 2A8. The UK has signed contracts to evaluate it for Challenger 3 tanks. Other potential operators include Croatia, Lithuania, and the Czech Republic.
https://armyrecognition.com/news/army-n ... aze-drones
23 Jan, 2025
Defense News Army 2025
During the Defence IQ International Armoured Vehicles (IAV) conference, held in Farnborough, UK, from January 21 to 23, 2025, the Israeli company Rafael Advanced Defence Systems announced an upgrade to its Trophy Active Protection System (APS) to intercept drones. According to a company representative, the enhancement addresses challenges posed by low-altitude aerial threats, including commercially available drones, kamikaze drones, and larger fixed-wing UAVs. The upgrade, requiring software adjustments and minor hardware changes, is compatible with existing systems used by operators in the United States and Europe.

By 2017, the Trophy APS had accumulated 50,000 operational hours since its introduction in 2011, showcasing its effectiveness in both low- and high-intensity combat across urban, open, and forested environments. (Picture source: Rafael Advanced Defence Systems)
During testing, the upgraded Trophy system, mounted on a 30 mm turret, successfully intercepted a jet-powered fixed-wing drone classified between classes 2 and 3. The drone approached in a near-vertical dive. Rafael emphasized that these enhancements were achieved without altering the system’s core hardware. In addition to drone interception, Trophy has been updated based on operational experience, including lessons learned from conflicts in Gaza and northern Israel. These improvements address the system’s performance against short-range threats in urban environments and long-range threats such as ATGMs in open terrain.
A representative of EuroTrophy—a joint venture between Rafael, GDELS, and KNDS to market Trophy in Europe—stated that the system has achieved high interception rates during conflicts. The venture is working to integrate Trophy onto platforms like the MGCS and ASCOD infantry fighting vehicles, as well as three European 8x8 armored vehicles. The representative noted that Trophy contributes to operational effectiveness by providing consistent vehicle protection, which is critical for mission continuity. They also highlighted the operational challenges commanders face when vehicle losses threaten the success of an operation.
The Trophy APS, also known as "Windbreaker," was developed by Rafael Advanced Defence Systems in collaboration with Elta Systems to counter modern anti-armor threats such as ATGMs, RPGs, and other anti-tank weapons. Development began in the 1980s to enhance the survivability of armored vehicles in urban and open battlefields, with the system becoming operational in 2009 and achieving its first recorded interception in 2011. Variants have been developed for different vehicle weight classes, including Trophy HV for heavy vehicles, Trophy MV for medium vehicles, and Trophy LV for light vehicles.
Trophy's functionality is based on the Elta EL/M-2133 fire-control radar, which uses four flat-panel antennas to provide 360-degree coverage. When detecting an incoming projectile, it calculates the approach vector, threat type, time to impact, and angle. Rotating launchers deploy Explosively Formed Penetrators (EFPs) in a precise pattern to neutralize threats at a safe distance. The system counters ATGMs, high-explosive anti-tank rounds, RPGs, and similar threats. It can engage multiple threats simultaneously on stationary and moving vehicles and integrates with C4I systems and remote-controlled weapons stations. Newer models feature automated reloading for consecutive engagements.

By 2023, the production of the Trophy APS increased to 40 units and 500 countermeasures per month, as it has been deployed on tanks like Israeli Merkava Mark 3 and 4, the American Abrams, the German Leopard 2A7A1 and 2A8, as well as the British Challenger 3. (Picture source: Rafael Advanced Defence Systems)
The Trophy APS has been operational since 2011, demonstrating success in low- and high-intensity combat across urban, open, and forested environments. It has intercepted threats like Kornet ATGMs and RPG-29s. By 2017, Trophy accumulated 50,000 operational hours, and by 2023, production reached 40 units and 500 countermeasures per month. The radar system can share data with other vehicles, enabling improved threat coordination and targeting. It can identify whether a projectile will miss its target, withholding countermeasures and sharing data for tactical use. Reports suggest it offers protection against certain top-attack missiles and is used in Israel and the U.S.
However, the Trophy APS has limitations. It cannot counter kinetic energy penetrators and is vulnerable to direct top-down attacks, as demonstrated in 2023 when drones dropped grenades on protected vehicles. Its weight, approximately 500 kilograms, may impact the performance of lighter vehicles. The use of EFPs poses risks to nearby infantry, complicating operations involving dismounted soldiers. Techniques such as rapid successive missile firings, ultra-close-range RPG attacks, and supersonic projectiles have exploited system weaknesses. Conflicts in 2023 and 2024 highlighted instances where the system was overwhelmed, with video evidence showing some failures.
Rafael representatives emphasized that despite its new anti-drone capability, Trophy alone cannot provide comprehensive air defense against drones. They advocate a layered defense strategy incorporating mobility, lethality, and survivability, supported by technologies like lasers, electromagnetic spectrum control, and hard- and soft-kill systems. This approach aims to address the growing challenges posed by drones, including swarms and top-attack threats, which complicate operations for maneuver forces.
Production of Trophy APS began in Israel in 2007 and in the U.S. in 2012, with a combined output of 40 systems and 500 countermeasures per month by 2023. Since 2010, it has been deployed on platforms like Israeli Merkava Mark 3 and 4 tanks, Namer APCs, and U.S. M1A2 Abrams tanks. It has been tested on Stryker APCs and Bradley Fighting Vehicles. The lighter Trophy MV/VPS version was developed for medium and light vehicles, while the Trophy LV is designed for vehicles under 8 tons. It has been integrated into Germany's Leopard 2A7A1 tanks and is included in orders for the Leopard 2A8. The UK has signed contracts to evaluate it for Challenger 3 tanks. Other potential operators include Croatia, Lithuania, and the Czech Republic.

- cabeça de martelo
- Sênior
- Mensagens: 41999
- Registrado em: Sex Out 21, 2005 10:45 am
- Localização: Portugal
- Agradeceu: 1275 vezes
- Agradeceram: 3322 vezes
- Fábio Machado
- Avançado
- Mensagens: 560
- Registrado em: Ter Jul 01, 2008 7:43 pm
- Agradeceu: 90 vezes
- Agradeceram: 108 vezes
Re: tanques e blindados
Eslováquia considera CV90120 e Leopards para substituir tanques da era soviética
VARSÓVIA, Polônia — Enquanto a Eslováquia se prepara para adquirir novos tanques de batalha para suas forças armadas, o vice-primeiro-ministro e ministro da Defesa do país, Robert Kaliňák, anunciou que seu ministério está considerando o CV90120, um veículo leve de esteira, como uma das opções.
Enquanto isso, políticos da oposição local dizem que, embora o veículo possa ser uma alternativa à compra de tanques de batalha principais, o orçamento de defesa eslovaco já está limitado, e o financiamento para a aquisição está em risco.
No ano passado, Bratislava revelou planos para comprar novos tanques, e observadores locais dizem que a nação pretende comprar até 104 desses veículos . Feito pela BAE Systems Hägglunds, o CV90120 competiria com outros veículos rastreados considerados pelo ministério eslovaco, que incluem novos tanques Leopard 2A8 do fabricante alemão KNDS ou 2A4s usados, uma variante mais antiga do Leopard que seria modernizada pela indústria de defesa da Eslováquia.
Kaliňák alega que comprar CV90120s seria significativamente menos dispendioso do que adquirir Leopard 2A8s, que são perseguidos pela vizinha República Tcheca . A Eslováquia não comprou novos tanques desde que declarou independência em 1993, e precisa substituir seus obsoletos T-72M1s projetados pelos soviéticos. A Alemanha transferiu 15 2A4s para a Eslováquia depois que a nação doou seus veículos de combate de infantaria BVP-1 para a Ucrânia.
Jaroslav Naď, ex-ministro da defesa da Eslováquia que preside o partido de oposição Demokrati (Democratas), disse ao Defense News que, durante seu mandato no ministério, um acordo para comprar 152 veículos CV90 MkIV foi assinado, e Bratislava começou a analisar os benefícios potenciais de usar a mesma plataforma para cobrir as necessidades de tanques leves.
“O CV90120 é uma oferta interessante porque usa a mesma plataforma do CV90 que a Eslováquia vai operar, mas tem um canhão diferente. No entanto, é um veículo leve, ao contrário do tanque pesado Leopard, que pesa cerca de duas vezes mais”, disse Naď.
“O CV90120 seria mais barato do que os novos Leopard 2A8s, mas não tanto quanto Kaliňák alega”, ele acrescentou. “O orçamento de defesa da Eslováquia já está minado por cortes e gastos ineficientes em projetos de construção fora do escopo do ministério.”
Os cortes podem chegar a € 700 milhões, ou US$ 718 milhões, em 2025, disse Naď, citando documentos divulgados pelo Ministério das Finanças do governo.
fonte: https://www.defensenews.com/global/euro ... era-tanks/
VARSÓVIA, Polônia — Enquanto a Eslováquia se prepara para adquirir novos tanques de batalha para suas forças armadas, o vice-primeiro-ministro e ministro da Defesa do país, Robert Kaliňák, anunciou que seu ministério está considerando o CV90120, um veículo leve de esteira, como uma das opções.
Enquanto isso, políticos da oposição local dizem que, embora o veículo possa ser uma alternativa à compra de tanques de batalha principais, o orçamento de defesa eslovaco já está limitado, e o financiamento para a aquisição está em risco.
No ano passado, Bratislava revelou planos para comprar novos tanques, e observadores locais dizem que a nação pretende comprar até 104 desses veículos . Feito pela BAE Systems Hägglunds, o CV90120 competiria com outros veículos rastreados considerados pelo ministério eslovaco, que incluem novos tanques Leopard 2A8 do fabricante alemão KNDS ou 2A4s usados, uma variante mais antiga do Leopard que seria modernizada pela indústria de defesa da Eslováquia.
Kaliňák alega que comprar CV90120s seria significativamente menos dispendioso do que adquirir Leopard 2A8s, que são perseguidos pela vizinha República Tcheca . A Eslováquia não comprou novos tanques desde que declarou independência em 1993, e precisa substituir seus obsoletos T-72M1s projetados pelos soviéticos. A Alemanha transferiu 15 2A4s para a Eslováquia depois que a nação doou seus veículos de combate de infantaria BVP-1 para a Ucrânia.
Jaroslav Naď, ex-ministro da defesa da Eslováquia que preside o partido de oposição Demokrati (Democratas), disse ao Defense News que, durante seu mandato no ministério, um acordo para comprar 152 veículos CV90 MkIV foi assinado, e Bratislava começou a analisar os benefícios potenciais de usar a mesma plataforma para cobrir as necessidades de tanques leves.
“O CV90120 é uma oferta interessante porque usa a mesma plataforma do CV90 que a Eslováquia vai operar, mas tem um canhão diferente. No entanto, é um veículo leve, ao contrário do tanque pesado Leopard, que pesa cerca de duas vezes mais”, disse Naď.
“O CV90120 seria mais barato do que os novos Leopard 2A8s, mas não tanto quanto Kaliňák alega”, ele acrescentou. “O orçamento de defesa da Eslováquia já está minado por cortes e gastos ineficientes em projetos de construção fora do escopo do ministério.”
Os cortes podem chegar a € 700 milhões, ou US$ 718 milhões, em 2025, disse Naď, citando documentos divulgados pelo Ministério das Finanças do governo.
fonte: https://www.defensenews.com/global/euro ... era-tanks/
- FCarvalho
- Sênior
- Mensagens: 40170
- Registrado em: Sex Mai 02, 2003 6:55 pm
- Localização: Manaus
- Agradeceu: 6345 vezes
- Agradeceram: 3559 vezes
Re: tanques e blindados
Checos e eslovacos sempre fizeram suas compras na mesma vibe, vamos dizer assim, tanto que o CV-90 levou a concorrência em ambos países. Aliás, a indústria de defesa de ambos trabalha rigorosamente unida em quase todos os setores, como era na antiga Checoeslováquia. E os frutos disso são muitos bons, ao contrário do que possa alegar.
Com os checos agora de olho no Leo 2A8 não seria de se surpreender que esta compra acabe sendo um negócio a duas mãos, já que as necessidades dos dois países casam na maior parte do tempo, assim como os problemas financeiros para organizar as finanças da defesa.
Com os checos agora de olho no Leo 2A8 não seria de se surpreender que esta compra acabe sendo um negócio a duas mãos, já que as necessidades dos dois países casam na maior parte do tempo, assim como os problemas financeiros para organizar as finanças da defesa.
Carpe Diem
- cabeça de martelo
- Sênior
- Mensagens: 41999
- Registrado em: Sex Out 21, 2005 10:45 am
- Localização: Portugal
- Agradeceu: 1275 vezes
- Agradeceram: 3322 vezes
- cabeça de martelo
- Sênior
- Mensagens: 41999
- Registrado em: Sex Out 21, 2005 10:45 am
- Localização: Portugal
- Agradeceu: 1275 vezes
- Agradeceram: 3322 vezes
- cabeça de martelo
- Sênior
- Mensagens: 41999
- Registrado em: Sex Out 21, 2005 10:45 am
- Localização: Portugal
- Agradeceu: 1275 vezes
- Agradeceram: 3322 vezes
Re: tanques e blindados
FCarvalho escreveu: Sáb Jan 25, 2025 5:07 pm Checos e eslovacos sempre fizeram suas compras na mesma vibe, vamos dizer assim, tanto que o CV-90 levou a concorrência em ambos países. Aliás, a indústria de defesa de ambos trabalha rigorosamente unida em quase todos os setores, como era na antiga Checoeslováquia. E os frutos disso são muitos bons, ao contrário do que possa alegar.
Com os checos agora de olho no Leo 2A8 não seria de se surpreender que esta compra acabe sendo um negócio a duas mãos, já que as necessidades dos dois países casam na maior parte do tempo, assim como os problemas financeiros para organizar as finanças da defesa.
Errata: o Borsuk não foi testado porque todos os protótipos estavam a ser testados pelo Exército Polaco e não havia qualquer um para ser enviado para a República Checa.
- cabeça de martelo
- Sênior
- Mensagens: 41999
- Registrado em: Sex Out 21, 2005 10:45 am
- Localização: Portugal
- Agradeceu: 1275 vezes
- Agradeceram: 3322 vezes
- FCarvalho
- Sênior
- Mensagens: 40170
- Registrado em: Sex Mai 02, 2003 6:55 pm
- Localização: Manaus
- Agradeceu: 6345 vezes
- Agradeceram: 3559 vezes
Re: tanques e blindados
O Borsuk só não se cria por aqui pois não tem versão MMBT, que pelo jeito é o que o exército agora quer porque quer.
Carpe Diem
- cabeça de martelo
- Sênior
- Mensagens: 41999
- Registrado em: Sex Out 21, 2005 10:45 am
- Localização: Portugal
- Agradeceu: 1275 vezes
- Agradeceram: 3322 vezes
Re: tanques e blindados
Mas é anfíbio e salvo erro o vosso Exército fica todo molhado só de pensar em blindados anfíbios.FCarvalho escreveu: Ter Jan 28, 2025 11:26 am O Borsuk só não se cria por aqui pois não tem versão MMBT, que pelo jeito é o que o exército agora quer porque quer.