PRick escreveu:Santiago escreveu:[ quote="PRick"]
Existem enormes diferenças e você sabe disso, sistemas RWR não tem capacidade de determinação de alvo para orientar mísseis, esse é o padrão, existem 02 caças com capacidade alegada de fazer isso, F-22 e Rafale, o mesmo vale para IRST, e outros sistemas óticos, eles podem auxiliar o radar, porém, atuar sozinhos para determinação do alvo e guiagem de mísseis, é outra coisa.
Além disso, o F-22, F-18, Gripen e até F-16-50 não tem IRST, o sistema do Typhoon parece ser bem mais simples que o do Rafale, portanto, dentro da capacidade do Rafale no Ocidente, ele será único até a chegada do F-35, se tiver um IRST, a propósito, o Rafale tem um OSF, não um IRST.
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Em nenhum caça de 4a/5a geração o RWR opera isoladamente. Existe na realidade sistemas integrados de guerra eletrônica dos quais faz o RWR faz parte, a exemplo do que ocorre com o Spectra, EWS 39, IDECM, DASS, AN/ALR-94, IEWS, etc. Sobre as capacidades de cada um fica muito difícil falar algo pois estão envoltos em segredos.
Tenho que concordar com vc que os marketeiros da Thales acertaram no nome da sua suite de guerra eletrônica.
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Como já vimos o F-22 não tem datalink compatível, porque, mesmo pela quantidade fabricada, irá atuar quase que isolado. Do mesmo modo o F-18E, foram projetos anteriores a guerra de redes, um por concepção, o outro porque é um reprojeto de um caça anterior. O Typhoon também não levou a multifuncionalidade e a guerra de redes em patamar superior.
Rafale e Gripen foram os 02 caças pensados para atuar em rede, por isso, apostam em um tamanho menor, datalink e fusão de dados, só que o Rafale possui uma suite de sensores mais avançada e em maior quantidade, o conceito do Rafale é de um Super Gripen.
O F-35 vai pelo mesmo caminho, não adianta ter um super radar, mas atuar em conjunto de forma discreta.
O SPECTRA é apenas uma evolução do conceito de guerra EW, que já se mostrava superior ainda em 1988. Um Rafale comum é tão avançado em EW, que a AdLA dispensou caças como os F-18G.
Logo os americanófilos vão gritar.
[]´s[/quote]
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Quanta desinformação!! Impressionante
- O F-22 foi planejado para funcionar com dois data links, um que permite a comunicação entre F-22 e outro que está sendo introduzido agora, com tecnologia furtiva, com os demais meios. O F-22 não usa o link 16 (como o Rafale faz) para não denunciar a sua presença.
- Com relação ao Typhoon e F-18E/F, mais uma dose cavalar de desinformação:
Typhoon
PIMAWS, or Passive Infra-red Missile Approach Warning System
Sensor Fusion / Individual Sensors
Multifunctional Information Distribution System (MIDS)
Yet another factor separating Eurofighter Typhoon from the crowd is its avionics and sensors suite. This section outlines the systems and packages necessary for high mission effectiveness and survivability in the high threat situations the aircraft was designed to meet.
* Sensor Fusion / Individual Sensors
* Voice Throttle & Stick (VTAS)
* Crew Escape & Life Support
* Cockpit
* Overview
* Radar
* Infra Red Search & Track (IRST)
* Multifunctional Information Distribution System (MIDS)
* Navigation
* Defensive Aids Sub System (DASS)
(MIDS) The MIDS is a high capacity digital information distribution system allowing the secure and jam-resistant exchange of real-time data between a wide variety of users, including all the components of a tactical air force, and where appropriate, land and naval forces. The system will present a comprehensive tactical environment on the MHDDs, relieving the pilot of the need to assemble the necessary information from a large number of independent sources. It also ensures the pilot is aware of threat and friendly aircraft which are beyond the areas covered by Radar and Infra-Red Search and Track (IRST).
AIS
Traditionally each sensor in an aircraft has been treated as a discrete source of information. However this can result in conflicting data and hence an increased pilot workload. Additionally it limits the ability to effectively automate systems. To overcome this the Typhoon employs what is now known as sensor fusion techniques (in a similar fashion to the U.S. F-22 Raptor). Considering that the Typhoon's avionics systems are still based on a typical distributed, or federated system (i.e. individual components linked via a standard databus) rather than a centralised architecture (which the F-22 has gone some way towards implementing) this seems like quite an achievement.
In the Eurofighter this fusion of all data sources is achieved through the Attack and Identification System, or AIS. The AIS combines all data from the major on-board sensors along with any information obtained from off-board platforms such as AWACS, ASTOR, JSTARS or even other Eurofighter's via the Multi-function Information Distribution System, or MIDS link. Additionally the AIS integrates all the other major offensive and defensive systems such as the; DASS, Navigation, ACS and Communications.
The physical design of the AIS comprises of essentially two separate units; the Avionic Computer (AC) and Navigation Computer (NC). These are linked via the STANAG-3910 databus to the other major systems such as the ACS, ECR-90/CAPTOR, PIRATE, etc. Both the NC and AC are identical in design and comprise a modular system based on Motorola 68020 CPU's with 68882 Maths co-processors. In addition several custom RISC based processors are utilised to accelerate floating point and matrix operations.
By having such a single source of information pilot workload should be reduced by removing the possibility of conflicting data and the need for cross-checking, improving situational awareness and increasing systems automation. In practice the AIS should allow the Eurofighter to identify targets at distances in excess of 150 nm and acquire and auto-prioritise them at over 100nm. In addition the AIS offers the ability to automatically control emissions from the aircraft, so called EMCON (from EMissions CONtrol). This should aid in limiting the detectability of the Typhoon by opposing aircraft further reducing pilot workload.
F/A-18E/F
1)
http://www.dtic.mil/ndia/2007psa_apr/gaddis.pdf
2)