Super Hornet News

Assuntos em discussão: Força Aérea Brasileira, forças aéreas estrangeiras e aviação militar.

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Immortal Horgh
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Re: Super Hornet News

#406 Mensagem por Immortal Horgh » Seg Mar 17, 2008 12:59 pm

orestespf escreveu:
Olá Marcos,

sei o sei nome, mas evito chamar a pessoa pelo nome aqui, pelo menos aqueles que adoram um nick diferente, prefiro respeitar a privacidade/sigilo das pessoas.

No caso russo eu praticamente descarto a compra direta de material militar deles como fez a Venezuela. A Rússia fica muito distante e para fazer manutenção assim, não fica barato. Ou se fabrica praticamente tudo aqui (e eles topam mesmo, não é conversa fiada) ou nada (sem chances pra eles).

Os russos não têm problema algum com a Embraer, mas a recíproca não é verdadeira (eles não querem nem saber dos russos, apesar de darem declarações diferentes na imprensa).

É neste ponto que a situação dos americanos fica delicada, eles precisam apresentar algo consistente, caso contrário não levam nada. O motivo é simples, comprar por comprar (sem produção local) é melhor comprar o mais barato, neste caso os equipamentos russos.

Tá certo que os equipamentos americanos possuem um suporte a logística e para manutenção muito mais interessante do que os equipamentos russos, mas esbarramos no preço e principalmente no "perfil" do equipamento desejado por uma dada Força.

Os caças russos, por exemplo, agradam muito mais os pilotos da FAB (repito, pilotos!) do que os caças americanos. Não estou falando que tais vetores russos são superiores aos americanos, estou dizendo que atende melhor aos quesitos desejados pela FAB e pelos pilotos.

Agora, uma coisa é certa pra mim, os americanos são capazes de colocar o preço de seus vetores no mesmo patamar dos russos, basta que eles entendam que o Brasil é importante neste caso. Mas isso ainda é muito pouco para efetivar uma compra.

Por fim, gostaria de dizer algo que vem sendo falado aqui, mas que o buraco é mais embaixo. Sinto não poder detalhar, mas os que defendem a compra de caças americanos apresentam um certo dado relevante, a negociação dos Embraer 390, 190 e até Super Tucano para o Iraque. Bem... Não é assim, a coisa é atraente sim, mas o Governo já percebeu uma coisa aí, que mostra um outro lado, que é...


Abração,

Orestes

Professor, ainda não sou agente secreto para ficar no anônimato :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Isso que captei das outras mensagens, que os ursos realmente querem nosso mercado e propondo essas coisas todas, por outro lado tem aquilo que havia me dito desde dezembro "devemos assinar com Washington, mas não da forma como querem". Deves ter percebido que coloquei os franceses meio que de lado nessa equação, para mim eles estão como stand by, tenho a impressão de que eles, na questão FX-2, serão como o plano B.



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Re: Super Hornet News

#407 Mensagem por soultrain » Seg Mar 17, 2008 1:21 pm

Curioso,

Encontro-me nessa mesma situação.

Tenho uma grande proposta em analise, numa das maiores empresas Europeias. A minha proposta é a melhor no aspecto técnico, económico, comercial, etc.., eu sei e o cliente sabe, mas não temos grande força política nem loby (nem eu quero ter).

O cliente e nós, não sabemos como podemos vender melhor (à Administração dessa empresa) a nossa proposta e tudo se desenha para perdermos essa concorrência, para um concorrente com uma solução atrasada no tempo, menos eficaz, menos modular, mais falível, mais cara etc...

O que me aconselham a fazer?

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Re: Super Hornet News

#408 Mensagem por talharim » Seg Mar 17, 2008 1:25 pm

Tente desqualificar o concorrente.




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Re: Super Hornet News

#409 Mensagem por soultrain » Seg Mar 17, 2008 1:39 pm

talharim escreveu:Tente desqualificar o concorrente.
Isso nunca vou fazer.

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Re: Super Hornet News

#410 Mensagem por Wolfgang » Seg Mar 17, 2008 1:42 pm

Talha, você é impagável... ou melhor, pelo último post, diria que você é pagável sim. :mrgreen: :twisted:




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Re: Super Hornet News

#411 Mensagem por talharim » Seg Mar 17, 2008 2:03 pm

O que tem de errado nisso ? Vc mesmo não disse que a solução oferecida pelo concorente é pior ?

Abras os olhos do teu cliente.




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Re: Super Hornet News

#412 Mensagem por Immortal Horgh » Seg Mar 17, 2008 2:05 pm

Logo isso não é desqualificar, mas sim mostrar que realmente seu produto tem mais vantagens 8-]


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Re: Super Hornet News

#413 Mensagem por soultrain » Seg Mar 17, 2008 2:12 pm

Isso ele sabe, o resto é politica, lobby. Repare que quem avalia não é quem decide, é realmente uma situação parecida ao FX 2.

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Re: Super Hornet News

#414 Mensagem por soultrain » Seg Mar 17, 2008 2:12 pm

Boeing May Make Bid to Supply Fighters to Denmark
By andrew chuter
Published: 13 Mar 18:15 EDT (14:15 GMT) Print | Email

LONDON - Boeing is considering whether to make a late bid for Denmark's upcoming purchase of fighter jets with the latest version of the F-18E/F Super Hornet.



Boeing may compete to replace Danish F-16s. (MC3 Ricardo J. Reyes / U.S. Navy) The U.S. company made a similar proposal to Nordic neighbor Norway late last year for its fighter contest but was told it was too late.


In a March 13 statement, Danish Defense Minister Soren Gade welcomed the Boeing move.

"More candidates sharpen the competition, thus increasing our possibility to be a good buyer," he said.

Gade said the Ministry of Defense would soon meet with Boeing to clarify the requirements for Boeing to enter the competition.

A Boeing statement said MoD officials had requested the meeting.

"Denmark has requested information on the capabilities of the Super Hornet, which we plan to deliver later this month. We look forward to better understanding Denmark's fighter requirements and will determine if an F/A-18E/F solution meets their key requirements following those meetings," the statement said.

The Danish defense minister is in Washington this week. It is not known whether he will meet with officials from Boeing Integrated Defense Systems.

Denmark is running a competition to replace 48 F-16 fighters. The contest had winnowed to a head-to-head fight between Lockheed Martin's Joint Strike Fighter and a new development of the Gripen built by Swedish neighbors Saab.

The Eurofighter Typhoon had been a contender up until late 2007 when EADS suspended its fighter offers to Denmark and Norway. EADS said its decision had been prompted by changes to the bidding process.

Local media reports in Oslo said EADS felt the move had tilted the competition in favor of the U.S. aircraft.

The Norwegian government denied there had been any changes to the rules of the competition Denmark and Norway are both longtime partners in the JSF program.

A spokesman for the Norwegian F-16 replacement fighter project said the door would remain open for EADS to re-enter the competition until April 28, the final date for all three candidates to respond to Oslo's request for binding information.

The spokesman said Boeing had briefed Norway's Future Combat Aircraft Capability team Feb. 18 in an attempt to get the Super Hornet added to the bidders list.

"The feedback from the MOD and the project was simple and clear - you are too late. We have three equal candidates - Eurofighter, Gripen and JSF - and have no intention to change this," he said.

A Eurofighter spokesman said nothing had happened to change its mind and the bids for both countries remain suspended.

Norway is expected to select a winning aircraft by 2009, followed later by Denmark.

The Gripen and Super Hornet could find themselves in competition elsewhere in the Nordic region by the end of the decade.

Finland is starting to consider its future fighter requirements. Buying new aircraft or upgrading the current F-18C/Ds are both options. No decision on how to proceed is expected before 2011.





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Re: Super Hornet News

#415 Mensagem por soultrain » Seg Mar 17, 2008 2:14 pm

Um comparativo do Toan do F-16.net

F/A-18E v.s RAFALE M

1. Dimensions
# Fighter: F/A-18E / Rafale M
A. Length: 18.38 m / 15.27 m
B. Span: 13.68 m / 10.80 m (*1)
C. Height: 4.87 m / 5.34 m
D. Wing area: 46.45 m2 / 45.70 m2

*1: The wing span of F/A-18E is 9.32 m with folded outer wings.



2. Weights:
# Fighter: F/A-18E / Rafale M
A. Empty weight: 13,865~14,007 kg / 9,900~10,460 kg
B. Internal fuel: 8,060 litres / 5,750 liters
C. Max. ext. fuel: 9,080 liters / 9,375 liters
D. Max. ext. load: 8,050 kg+ / 9,500 kg
E. Max. take-off weight: 29,937 kg / 24,500 kg (*2)
F. Max. recovery payload: 4,226 kg / 4,804 kg (*3)
G. Max. recovery payload: 2,268 kg / 2,989 kg, night ~ 3,444 kg, day (*4)

*2: Dassault may increase the MTOW of Rafale to 27,200 kg-class after 2010.
*3: External stores + internal fuel
*4: External stores only



3. Flight Performance:
# Fighter: F/A-18E / Rafale M
A. Max. speed, high level: 1.6 Mach+ / 1.8 Mach+
B. Max. speed, low level: < 1.0 Mach / 750 kts (*5)
C. Mini. flying speed: 125 ~ 135 kts / 100 ~ 115 kts
D. Approaching speed: 142 kts / 120 kts
E. Max. operating altitude: > 15,240 m / 18,400 m
F. Climb rate, sea level: > 254 m/sec+ / > 305 m/sec
G. Normal G-limit of FCS: -3.0 ~ +7.5G / -3.2 ~ +9.0 G
H. Maximal upper G-limit: +10.0 G / > or = +11.0 G
I. Normal AoA limit: 45~60 degrees / 32 degrees (*6)
J. Wing-load for air combat: 398.3~401.3 kg/m2 / 291.0~303.3 kg/m2 (*7)
K. T/W ratio for air combat, sea level: 1.05~1.08 / 1.10~1.15 with A/B ( *8 )
L. T/W ratio for air combat, sea level: 0.67~0.69 / 0.73~0.77 with max. mil. (*9)

*5: F/A-18 E/F's maximal speed is less than 1.0 Mach at the height below 10,000 fts.
*6: Once cancelling the normal restriction of FBWs, Rafale's AoA could reach more than 100 degrees.
*7 ~ *9: The fighter's weight for air combat = empty weight + 50% internal fuel + MRAAM*6 + SRAAM*2 + pilot and gun shells.



4. Ferry range:
# Fighter: F/A-18E / Rafale M
A. Ferry range: 2,346 km / > 2,100 km (*10)
B. Ferry range: 3,054 km / 3,704 km (*11) (*12)

*10: clean fighter with internal fuel only.
*11: Ferry range of F/A-18E with 1,800L tank*3 + AIM-9*2 --> 3,074 km
*12: Ferry range of Rafale M with four tank (6,600 L) + MICA*8 --> 3,704 km



5. Combat radius:

# F/A-18E:
A. 720 km hi-lo-lo-hi attack profile with two 480 gallon tanks and four 1000 lbs bombs plus two Aim-9.
B. 855 km on interdiction mission with three 480 gal tanks.
C. 1230 km hi-hi-hi profile with two AIM-9, four Mk.83 bombs, three tanks, two sensor pods.
D. 800 km for fighter escort with two AIM-9 and two AMRAAMs, internal fuel only.
E. Combat endurance: 2 h 15 min with six AAMs and external tanks, 280 km from the carrier.

# Rafale M:
A. 1,100 km with three tanks (4,300 L), four MICA AAMs, and twelve 1,000 Ib bombs.
B. 1,480 km with three tanks (6,000 L), four MICA AAMs, and four 500 Ib GBU-12 LGBs
C. 1,830 km with two CFTs (2,300 L), three tanks (5,700 L), two SCALP-EG and two MICA AAMs.
D. CAP: More than 2 hours (Rafale M with six AAMs and three 1,250L tanks, 185 km away from the carrier)



6. Others:
# Fighter: F/A-18E / Rafale M
A. Frontal RCS: 0.1 m2 / 0.1 to 0.3 m2 (*13)
B. Pylonst: 11 and 5 / 13 and 5, all and wet (*14)
C. Prices: 57 million USDs / 69.5 million USDs (*15)
D. Maintenance: 15 / 7 Man-hours per flight hour.

*13: Dassault declared the frontal RCS of Rafale is 1/10 of Mirage-2000 in 1998~1999.
*14: Wet pylon means the pylon that can carry and use the tank.
*15: The price of F/A-18 E is 57 million USDs per fighter in 2003, while the average price of Rafale F3 during 2008~2012 is 69.5 million USDs per fighter.

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Re: Super Hornet News

#416 Mensagem por soultrain » Seg Mar 17, 2008 2:16 pm

A Boeing quer mesmo vender muitos SH, para baixar o UPC e lixar o F-35. Esqueçam o F-15, esse "já não dá jeito" vender.

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Re: Super Hornet News

#417 Mensagem por Wolfgang » Seg Mar 17, 2008 2:18 pm

Porque muito caro, soul?

O Rafa tem algumas vantagens sobreo SH, mas e o radar?




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Re: Super Hornet News

#418 Mensagem por talharim » Seg Mar 17, 2008 2:19 pm

O Rafale é melhor. 8-]

Esse Super Lento Hornet é uma aberração.É um caça bombardeiro travestido de multi-role.




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Re: Super Hornet News

#419 Mensagem por PRick » Seg Mar 17, 2008 2:23 pm

soultrain escreveu:Um comparativo do Toan do F-16.net

F/A-18E v.s RAFALE M

1. Dimensions
# Fighter: F/A-18E / Rafale M
A. Length: 18.38 m / 15.27 m
B. Span: 13.68 m / 10.80 m (*1)
C. Height: 4.87 m / 5.34 m
D. Wing area: 46.45 m2 / 45.70 m2

*1: The wing span of F/A-18E is 9.32 m with folded outer wings.



2. Weights:
# Fighter: F/A-18E / Rafale M
A. Empty weight: 13,865~14,007 kg / 9,900~10,460 kg
B. Internal fuel: 8,060 litres / 5,750 liters
C. Max. ext. fuel: 9,080 liters / 9,375 liters
D. Max. ext. load: 8,050 kg+ / 9,500 kg
E. Max. take-off weight: 29,937 kg / 24,500 kg (*2)
F. Max. recovery payload: 4,226 kg / 4,804 kg (*3)
G. Max. recovery payload: 2,268 kg / 2,989 kg, night ~ 3,444 kg, day (*4)

*2: Dassault may increase the MTOW of Rafale to 27,200 kg-class after 2010.
*3: External stores + internal fuel
*4: External stores only



3. Flight Performance:
# Fighter: F/A-18E / Rafale M
A. Max. speed, high level: 1.6 Mach+ / 1.8 Mach+
B. Max. speed, low level: < 1.0 Mach / 750 kts (*5)
C. Mini. flying speed: 125 ~ 135 kts / 100 ~ 115 kts
D. Approaching speed: 142 kts / 120 kts
E. Max. operating altitude: > 15,240 m / 18,400 m
F. Climb rate, sea level: > 254 m/sec+ / > 305 m/sec
G. Normal G-limit of FCS: -3.0 ~ +7.5G / -3.2 ~ +9.0 G
H. Maximal upper G-limit: +10.0 G / > or = +11.0 G
I. Normal AoA limit: 45~60 degrees / 32 degrees (*6)
J. Wing-load for air combat: 398.3~401.3 kg/m2 / 291.0~303.3 kg/m2 (*7)
K. T/W ratio for air combat, sea level: 1.05~1.08 / 1.10~1.15 with A/B ( *8 )
L. T/W ratio for air combat, sea level: 0.67~0.69 / 0.73~0.77 with max. mil. (*9)

*5: F/A-18 E/F's maximal speed is less than 1.0 Mach at the height below 10,000 fts.
*6: Once cancelling the normal restriction of FBWs, Rafale's AoA could reach more than 100 degrees.
*7 ~ *9: The fighter's weight for air combat = empty weight + 50% internal fuel + MRAAM*6 + SRAAM*2 + pilot and gun shells.



4. Ferry range:
# Fighter: F/A-18E / Rafale M
A. Ferry range: 2,346 km / > 2,100 km (*10)
B. Ferry range: 3,054 km / 3,704 km (*11) (*12)

*10: clean fighter with internal fuel only.
*11: Ferry range of F/A-18E with 1,800L tank*3 + AIM-9*2 --> 3,074 km
*12: Ferry range of Rafale M with four tank (6,600 L) + MICA*8 --> 3,704 km



5. Combat radius:

# F/A-18E:
A. 720 km hi-lo-lo-hi attack profile with two 480 gallon tanks and four 1000 lbs bombs plus two Aim-9.
B. 855 km on interdiction mission with three 480 gal tanks.
C. 1230 km hi-hi-hi profile with two AIM-9, four Mk.83 bombs, three tanks, two sensor pods.
D. 800 km for fighter escort with two AIM-9 and two AMRAAMs, internal fuel only.
E. Combat endurance: 2 h 15 min with six AAMs and external tanks, 280 km from the carrier.

# Rafale M:
A. 1,100 km with three tanks (4,300 L), four MICA AAMs, and twelve 1,000 Ib bombs.
B. 1,480 km with three tanks (6,000 L), four MICA AAMs, and four 500 Ib GBU-12 LGBs
C. 1,830 km with two CFTs (2,300 L), three tanks (5,700 L), two SCALP-EG and two MICA AAMs.
D. CAP: More than 2 hours (Rafale M with six AAMs and three 1,250L tanks, 185 km away from the carrier)



6. Others:
# Fighter: F/A-18E / Rafale M
A. Frontal RCS: 0.1 m2 / 0.1 to 0.3 m2 (*13)
B. Pylonst: 11 and 5 / 13 and 5, all and wet (*14)
C. Prices: 57 million USDs / 69.5 million USDs (*15)
D. Maintenance: 15 / 7 Man-hours per flight hour.

*13: Dassault declared the frontal RCS of Rafale is 1/10 of Mirage-2000 in 1998~1999.
*14: Wet pylon means the pylon that can carry and use the tank.
*15: The price of F/A-18 E is 57 million USDs per fighter in 2003, while the average price of Rafale F3 during 2008~2012 is 69.5 million USDs per fighter.

[[]]'s
Existe pelo menos um erro grave do Toam, segundo a Dassault o RCS do Rafale é 1/20 avos do M-2000. E não um décimo.

Ele esqueceu de mencionar o CFT´s do Rafale.

No resto, tudo mostra uma diferença brutal de performance do Rafale quando comparado ao F-18E, é uma covardia. Ainda que alguns números do Rafale estejam piorados.

[ ]´s




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Re: Super Hornet News

#420 Mensagem por talharim » Seg Mar 17, 2008 2:27 pm

O Super Hornet é um lixo.




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