Superioridade Aérea na AL: SU-30 MK2 X F-16 Block 50

Assuntos em discussão: Força Aérea Brasileira, forças aéreas estrangeiras e aviação militar.

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Caça por caça, qual dos dois é o melhor da América Latina ?

SU-30 MK2 Venezuelano
76
73%
F-16 Block 50 Chileno
28
27%
 
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Degan
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#346 Mensagem por Degan » Sex Dez 15, 2006 11:21 am

Ok projeto....adios...

Soul., es bastante claro que el N-001VEP (VE Plus) es una mejora del software para poder usar el misil Kh-31A....¿donde está la duda?.




Chile, fértil provincia y señalada, de la región antártica famosa, que no ha sido por rey jamás regida, ni sus tierras y dominios sometida!!!.
AlbertoRJ
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#347 Mensagem por AlbertoRJ » Sex Dez 15, 2006 11:38 am

Degan escreveu:Ok projeto....adios...


Ok, mas sem antes dizer que você precisa perder a arrogância.
Se não sabe brincar não faças brincadeiras e se queres seriedade que SEJAS SÉRIO e RESPEITOSO.




Alberto -
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soultrain
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#348 Mensagem por soultrain » Sex Dez 15, 2006 12:26 pm

Degan escreveu:Ok projeto....adios...

Soul., es bastante claro que el N-001VEP (VE Plus) es una mejora del software para poder usar el misil Kh-31A....¿donde está la duda?.


Estamos a falar do mesmo? "plus Pero" é a versão do SU-30MK2, isto sem ninguem ter a certeza de nada e as fontes serem difusas.

[[]]'s




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talharim
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#349 Mensagem por talharim » Sex Dez 15, 2006 2:14 pm

A Supremacia militar Latinoamericana vai pender para os Venezuelanos caso os seus SU-30 recebam armamento de 1° linha.

Se receberem bombas guiadas e mísseis anti-navio poderiam desequilibrar enormemente a balança militar da região.




"I would rather have a German division in front of me than a French

one behind me."

General George S. Patton.
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Degan
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#350 Mensagem por Degan » Sex Dez 15, 2006 3:42 pm

soultrain escreveu:
Degan escreveu:Ok projeto....adios...

Soul., es bastante claro que el N-001VEP (VE Plus) es una mejora del software para poder usar el misil Kh-31A....¿donde está la duda?.


Estamos a falar do mesmo? "plus Pero" é a versão do SU-30MK2, isto sem ninguem ter a certeza de nada e as fontes serem difusas.

[[]]'s


Entiendo que el "Pero" es un upgrade en la antena del radar N-001VEP, que lo convierte en un radar PESA, y que se ofrece para el Su-30MK3:

Interview with Sukhoi chief designer spoke of an upgraded version, the SU-30MKK2, while Douglas Barrie of Aviation Week mentions of forthcoming SU-30MKK variants as SU-30MK2 and SU-30MK3. According to Barrie, SU-30MK2 still uses the updated N001 base radar but improved, while the SU-30MK3 will use the Zhuk-MSE which can detect a destroyer sized target at sea as far as 300km. Raduga displayed a new antiship missile, Kh-59MK for the SU-30MK3, while Tikhomirov NIIP displayed the Pero phase array that could be used to upgrade the N001 radars. Sukhoi also announced intention to create an office in Beijing, working to improve support and looking for ward for more sales. Parts will be stored in various depots in Russian air bases near the Chinese border, set for immediate delivery.

http://www.china-defense.com/aviation/f ... ers04.html

The Su-30MK2 has an enhanced weapon system optimized for maritime strike, built around the N-001VEP radar. The radar will target the supersonic Kh-31A variant, equipped with an active radar seeker for anti-shipping strike. A radar guided derivative of the Kh-59M, the Kh-59Mk, was also developed for the PLA-N Flanker G. Chinese sources claim that 36 Su-30MK2 aircraft were ordered, with deployment as yet undisclosed.

The Russians were reported to be developing a third PLA variant of the Su-30, the Su-30MK3. This subtype was to incorporate the 'Panda' upgrade package for the N-001 radar, including a signal processor upgrade based on COTS software and a Ts-100 processor, and the new Pero phased array. The Pero, developed by NIIP and Ryazan GRPZ, is a reflective passive phased array antenna, replacing the legacy cassegrain design. It is lighter than the legacy design, but offers similar beamsteering agility to the latest Western AESAs. There have been no disclosed orders to date, and some reports suggest this program is no longer funded.

http://www.strategycenter.net/research/ ... detail.asp

Creo que el Su-30MK2 sigue siendo el conocido derivado Chino, con su radar N-001VEP....nada más.... :wink:




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#351 Mensagem por A.K. for T-7 » Sex Dez 15, 2006 5:20 pm

O Defense Industry Daily é um renomado website que trata da indústria militar mundial, feito por especialistas. Eles colocaram uma matéria sobre o upgrade dos MIG-29 Indianos em que eles afirmam, categoricamente:

1) O MIG-29 SMT/UBT é equivalente ao F-16 C em ataque ao solo;
2) O MIG-29 SMT/UBT é superior a todos os F-16 C em combate ar-ar, com exceção do F-16 C Block 60;
3) O MIG-29 M2 e o MIG-35 são ainda melhores.

Segue o destaque:

IANS reports that India is finalizing a proposal to have its fleet of MiG-29 lightweight fighters refurbished for $888 million by the Russian company RSK-MiG, which has a dedicated upgrade set designed to take older MiG-29s to MiG-29SMT/UBT status. India's modifications, however, will include their share of unique attributes in addition to the standard set.

The upgraded MiG-29s will remain in service for 10-15 years after being fitted with upgraded weapons and a new avionics suite, including the Phazatron Zhuk-M radar. Phazotron's Zhuk-M radar is a derivative of the baseline Zhuk radar, but its acquisition range has increased 1.5 times and features a wide scan and tracking area of +/- 85 deg. in azimuth and +/- 60 deg. in elevation, plus terrain following mode and ground target acquisition including high resolution modes. The MiG-29s will also be upgraded with extra fuel tanks, plus mid-air refueling to increase their endurance and upgraded electronic warfare systems to improve survivability. India's MiG-29s are already believed to be capable of firing the R-77/AA-12 medium range air-air missile.

This will not quite bring the older MiG-29s up to the status of the MiG-29M2 multi-role aircraft, let alone the thrust-vectoring MiG-29OVT/MiG-35 model that Russia is reportedly offering for India's light-medium fighter competition. Nevertheless, India will be left with an aircraft that is comparable to the F-16C as a strike fighter, and with air-to-air performance that is arguably superior to all but the F-16 Block 60 model.



Segue o link para a matéria completa:

http://www.defenseindustrydaily.com/200 ... /index.php

Como sabemos, o SU-30 é superior ao MIG-29 M2, então não tem nem que querer comparar com caças pequenos como o F-16 C, ainda mais com versões que não são top de linha como a Block 60 que, ao que parece, é a única que ainda dá para o gasto contra os russos...




Se chiar resolvesse, Sonrisal não morria afogado.
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Degan
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#352 Mensagem por Degan » Sex Dez 15, 2006 6:22 pm

Interesante....también se puede interpretar de otra forma:

Nevertheless, India will be left with an aircraft that is comparable to the F-16C as a strike fighter, and with air-to-air performance that is arguably superior to all but the F-16 Block 60 model.

Of course, the aircraft will continue to suffer from "Soviet short-legs syndrome," and are likely to remain handicapped by a comparatively short un-refueled range even with the additional fuel. On a related note, while the MiG-29M2 model reportedly improves some of the difficulties experienced with the R-33 engine and adds range via additional fuel tanks. The installation of air-air refueling capability and engine modifications will reportedly be part of the new package.


1) Es la contrapartida a los F-16C Pakistanies...por lo que no pueden decir otra cosa....
2) No se qué tiene que ver un Mig-29M2 con un Su-30MK2....
3) La diferencia fundamental entre un F-16 Block 50 Plus y un Block 60 es el radar, por lo que se afirma que el Zhuk-M sería superior al APG-68(v)9...eso hay que verlo....

Datos de Acig.org:

Phazotron Zhuk-M Radar and other Avionics

Also known as the N010M, as yet unconfirmed eastern European sources describe Zhuk-M as utilising a flat-plate antenna and the `Bagiet’ processor in place of the baseline radar’s C.90 unit. Use of `Bagiet’ is said to have facilitated the introduction of a range of air-to-surface modes including ground mapping, stationary target detection, ground MTI, terrain avoidance and Doppler beam sharpening. Russian sources suggest that Zhuk-M is intended for MiG-29 applications.

General data of Zhuk-M
Frequency range: 8-12.5 GHz
Detection range: 120 km (forward hemisphere, 5 m² RCS target)
Targets: up to 4 (tracked); 10 (detected)
Angular coverage: -40º/+55º (elevation); ± 85º (azimuth)
Weight: 180 kg


La verdad no veo la ventaja.... :wink:




Chile, fértil provincia y señalada, de la región antártica famosa, que no ha sido por rey jamás regida, ni sus tierras y dominios sometida!!!.
Carlos Mathias

#353 Mensagem por Carlos Mathias » Sex Dez 15, 2006 6:36 pm

Degan, Degan. Você tirou os dados da fonte do Beraldi e colocou os da sua, o tal de ACIG. Me parece que o ACIG não é nada oficial ou científico, mas vale mais, não é?( IDHC?) A nota que você destacou apenas diz que os MIG-29 antigos tinham problema de pernas-curtas, e que as novas versões resolveram isso, o que é de conhecimento de todos. É o que tá escrito. Não há nada demais admitir que os F-16C/50 são inferiores aos MIG-29M2 e ao SU-30MK2. Imagina se vierem os tais SU-35BM, onde é que tú vai arrumar fonte prá desbancar um caça assim? :)




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#354 Mensagem por Degan » Sex Dez 15, 2006 6:43 pm

Carlos Mathias escreveu:Degan, Degan. Você tirou os dados da fonte do Beraldi e colocou os da sua, o tal de ACIG. Me parece que o ACIG não é nada oficial ou científico, mas vale mais, não é?( IDHC?) A nota que você destacou apenas diz que os MIG-29 antigos tinham problema de pernas-curtas, e que as novas versões resolveram isso, o que é de conhecimento de todos. É o que tá escrito. Não há nada demais admitir que os F-16C/50 são inferiores aos MIG-29M2 e ao SU-30MK2. Imagina se vierem os tais SU-35BM, onde é que tú vai arrumar fonte prá desbancar um caça assim? :)


Carlinhos....lee otra ves los dos datos...tienes un enrredo... :wink:




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Carlos Mathias

#355 Mensagem por Carlos Mathias » Sex Dez 15, 2006 6:50 pm

Se você está falando da parte do alcançe, não preciso pois entendi perfeitamente.




A.K. for T-7
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#356 Mensagem por A.K. for T-7 » Sex Dez 15, 2006 6:51 pm

Degan escreveu:Interesante....también se puede interpretar de otra forma:

Nevertheless, India will be left with an aircraft that is comparable to the F-16C as a strike fighter, and with air-to-air performance that is arguably superior to all but the F-16 Block 60 model.

Of course, the aircraft will continue to suffer from "Soviet short-legs syndrome," and are likely to remain handicapped by a comparatively short un-refueled range even with the additional fuel. On a related note, while the MiG-29M2 model reportedly improves some of the difficulties experienced with the R-33 engine and adds range via additional fuel tanks. The installation of air-air refueling capability and engine modifications will reportedly be part of the new package.


Na realidade Degan, não é outra interpretação, é parte do mesmo texto, que diz que ele tem problemas de alcance e de motor, mas observe a parte que ressaltei em verde.... E continua a idéia principal, que eu ressaltei em laranja, ou seja, mesmo com alcance curto e problemas de motor (das versões anteriores) ele ainda é equivalente ao F-16C em ar-terra e NOTADAMENTE SUPERIOR ("arguably superior") a todos os outros (inclusive ao Block 52) na arena ar-ar, menos que o F-16 Block 60...

1) Es la contrapartida a los F-16C Pakistanies...por lo que no pueden decir otra cosa....
2) No se qué tiene que ver un Mig-29M2 con un Su-30MK2....
3) La diferencia fundamental entre un F-16 Block 50 Plus y un Block 60 es el radar, por lo que se afirma que el Zhuk-M sería superior al APG-68(v)9...eso hay que verlo....

Com relação ao item 1: os Indianos podem decidir outras coisas sim,como por exemplo produzir o F-18E Super Hornet sob licença,o que lhes foi oferecido pela Boeing em setembro passado e autorizado pelo Governo dos EUA, pois eles são um PAÍS DE DIMENSÕES CONTINENTAIS E DE GRANDE RELEVÂNCIA ESTRATÉGICA...

Com relação ao item 2 : realmente, um MIG-29M2 não tem nada a ver com o SU-30, pois o SU-30 é sabidamente superior, principalmente em capacidades do radar, autonomia, capacidade de armas, etc...

Com relação ao item 3: o Block 60 tem um motor GE F110-GE-132 com 32.500lb de empuxo (muito mais potente que o do Block 52), data bus de fibra-ótica MIL-STD-1773 (no lugar do MIL-STD-1553), IRST e uma novíssima suíte ECM, o que, junto com o radar, são a proncipal diferença... :wink:


Datos de Acig.org:

Phazotron Zhuk-M Radar and other Avionics

Also known as the N010M, as yet unconfirmed eastern European sources describe Zhuk-M as utilising a flat-plate antenna and the `Bagiet’ processor in place of the baseline radar’s C.90 unit. Use of `Bagiet’ is said to have facilitated the introduction of a range of air-to-surface modes including ground mapping, stationary target detection, ground MTI, terrain avoidance and Doppler beam sharpening. Russian sources suggest that Zhuk-M is intended for MiG-29 applications.

General data of Zhuk-M
Frequency range: 8-12.5 GHz
Detection range: 120 km (forward hemisphere, 5 m² RCS target)
Targets: up to 4 (tracked); 10 (detected)
Angular coverage: -40º/+55º (elevation); ± 85º (azimuth)
Weight: 180 kg


La verdad no veo la ventaja.... :wink:

Bom, o pessoal da Defense Industry Daily vê uma clara vantagem,porque diz "arguably superior to all but the F-16 Block 60 model" :wink:

Só uma complementação da notícia, que está no mesmo link (destaquei o importante):

DECEMBER 2006 UPDATE: MosNews reports that this deal is signed for around $850 million, with work to be carried out exclusively by RSK-MiG. The deal reportedly covers 66 aircraft (down 1 due to a November 2006 crash), and will feature more powerful radars, advanced avionics and a new engine variant as well as air-to-air re-fueling capabilities
.





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#357 Mensagem por AlbertoRJ » Sex Dez 15, 2006 7:27 pm

Um artigo da "Britannica":


The AN/APG-68(V)XM radar built for the U.S. F-16 (C/D) fighter is shown in the photograph. This is a pulse Doppler radar system that operates in a portion of the X-band (8- to 12-GHz) region of the spectrum. It occupies a volume of less than 0.13 cubic metre (4.6 cubic feet), weighs less than 164 kg (362 pounds), and requires an input power of 5.6 kilowatts. It can search 120 degrees in azimuth and elevation and is supposed to have a range of 35 nautical miles (65 km) in the “look-up” mode and 27.5 nautical miles (50 km) in the “look-down” mode. The look-up mode is a more or less conventional radar mode with a low pulse-repetition-frequency (prf) that is used when the target is at medium or high altitude and no ground-clutter echoes are present to mask target detection. The look-down mode uses a medium-prf Doppler waveform and signal processing that provide target detection in the presence of heavy clutter. (A low prf for an X-band combat radar might be from 250 hertz to 5 kHz, a medium prf from 5 to 20 kHz, and a high prf from 100 to 300 kHz.) Radars for larger combat aircraft can have greater capability but are, accordingly, bigger and heavier than the system just described.


fonte:http://p2.www.britannica.com/ebc/article-237372

Abraços




Alberto -
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#358 Mensagem por Sintra » Sex Dez 15, 2006 9:11 pm

Alexandre Beraldi escreveu:
Degan escreveu:Interesante....también se puede interpretar de otra forma:

Nevertheless, India will be left with an aircraft that is comparable to the F-16C as a strike fighter, and with air-to-air performance that is arguably superior to all but the F-16 Block 60 model.

Of course, the aircraft will continue to suffer from "Soviet short-legs syndrome," and are likely to remain handicapped by a comparatively short un-refueled range even with the additional fuel. On a related note, while the MiG-29M2 model reportedly improves some of the difficulties experienced with the R-33 engine and adds range via additional fuel tanks. The installation of air-air refueling capability and engine modifications will reportedly be part of the new package.


Na realidade Degan, não é outra interpretação, é parte do mesmo texto, que diz que ele tem problemas de alcance e de motor, mas observe a parte que ressaltei em verde.... E continua a idéia principal, que eu ressaltei em laranja, ou seja, mesmo com alcance curto e problemas de motor (das versões anteriores) ele ainda é equivalente ao F-16C em ar-terra e NOTADAMENTE SUPERIOR ("arguably superior") a todos os outros (inclusive ao Block 52) na arena ar-ar, menos que o F-16 Block 60...

1) Es la contrapartida a los F-16C Pakistanies...por lo que no pueden decir otra cosa....
2) No se qué tiene que ver un Mig-29M2 con un Su-30MK2....
3) La diferencia fundamental entre un F-16 Block 50 Plus y un Block 60 es el radar, por lo que se afirma que el Zhuk-M sería superior al APG-68(v)9...eso hay que verlo....

Com relação ao item 1: os Indianos podem decidir outras coisas sim,como por exemplo produzir o F-18E Super Hornet sob licença,o que lhes foi oferecido pela Boeing em setembro passado e autorizado pelo Governo dos EUA, pois eles são um PAÍS DE DIMENSÕES CONTINENTAIS E DE GRANDE RELEVÂNCIA ESTRATÉGICA...

Com relação ao item 2 : realmente, um MIG-29M2 não tem nada a ver com o SU-30, pois o SU-30 é sabidamente superior, principalmente em capacidades do radar, autonomia, capacidade de armas, etc...

Com relação ao item 3: o Block 60 tem um motor GE F110-GE-132 com 32.500lb de empuxo (muito mais potente que o do Block 52), data bus de fibra-ótica MIL-STD-1773 (no lugar do MIL-STD-1553), IRST e uma novíssima suíte ECM, o que, junto com o radar, são a proncipal diferença... :wink:


Datos de Acig.org:

Phazotron Zhuk-M Radar and other Avionics

Also known as the N010M, as yet unconfirmed eastern European sources describe Zhuk-M as utilising a flat-plate antenna and the `Bagiet’ processor in place of the baseline radar’s C.90 unit. Use of `Bagiet’ is said to have facilitated the introduction of a range of air-to-surface modes including ground mapping, stationary target detection, ground MTI, terrain avoidance and Doppler beam sharpening. Russian sources suggest that Zhuk-M is intended for MiG-29 applications.

General data of Zhuk-M
Frequency range: 8-12.5 GHz
Detection range: 120 km (forward hemisphere, 5 m² RCS target)
Targets: up to 4 (tracked); 10 (detected)
Angular coverage: -40º/+55º (elevation); ± 85º (azimuth)
Weight: 180 kg


La verdad no veo la ventaja.... :wink:

Bom, o pessoal da Defense Industry Daily vê uma clara vantagem,porque diz "arguably superior to all but the F-16 Block 60 model" :wink:

Só uma complementação da notícia, que está no mesmo link (destaquei o importante):

DECEMBER 2006 UPDATE: MosNews reports that this deal is signed for around $850 million, with work to be carried out exclusively by RSK-MiG. The deal reportedly covers 66 aircraft (down 1 due to a November 2006 crash), and will feature more powerful radars, advanced avionics and a new engine variant as well as air-to-air re-fueling capabilities
.



Alexandre Beraldi

"Arguably superior" em Inglês não significa "notoriamente superior" em Português... Uma tradução mais aproximada seria "eventualmente superior", ou "razoavelmente superior" ou uma mistura destas duas expressões, ou seja em principio será superior mas com reservas...
De qualquer forma admito que me mete uma certa conusão discutir-se sistemas de armas e equipamentos, que não estão em serviço activo ou que nem sequer sairam do papel, com outras que estão nos esquadrões à anos...

Cumprimentos :wink:




Carlos Mathias

#359 Mensagem por Carlos Mathias » Sex Dez 15, 2006 9:31 pm

Hummmm, seria então como dizer que um F-22 não pode ser comparado aos F-16? Pois que também começou a operar agora, é isso?




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#360 Mensagem por Sintra » Sex Dez 15, 2006 9:36 pm

Carlos Mathias escreveu:Hummmm, seria então como dizer que um F-22 não pode ser comparado aos F-16? Pois que também começou a operar agora, é isso?


Não, existem perto de uma centena de F22 em serviço... :twisted:
Uma centena a mais do que existem as versões dos mig29 mencionadas... :wink:
Mas Carlos, esqueça que eu estive neste tópico, briga de Brasileiro com Chileno...
Chiça, distãncia... :wink:

Cumprimentos Carlos :wink:




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