Marechal-do-ar escreveu:Penguin escreveu:A manobra cobra não possui muita utilidade prática, pois o caça desacelera muito rapidamente a velocidades muito baixas, proximo da imobilidade e isso não é desejável em um combate.
Hã? Não é desejável quando um russo faz mas é bom quando o SH faz? "post-stall" é algo nos 100 nós, para o SH fazer aquelas dancinhas dos shows aéreos a velocidade tem que ser muito baixa!
Vamos lá:
1) O Hornet e SH são reconhecidamente caças com excelente desempenho em velocidades subsônicas.
2) Ambos se destacam em altos AoA. O SH praticamente não possui limite.
3) Em ambos o piloto mantêm a autoridade em regime pós stall.
A família Flanker tb possui um excelente desempenho nesses 3 itens. Essa manobra embora seja de utilidade tática limitada (como afirmei acima), demostra outra coisa, a capacidade do caça nesse regime.
Em um combate com canhões apenas, os caças terão que se aproximar para ficarem ao alcance dos respectivos canhões, eles vão se cruzar algumas (várias) vezes e haverá consequentemente um trade off entre velocidade e posicionamento do nariz (eixo longitudinal do caça) para uma solução de tiro favorável.
Curiosamente, foi um dos maiores críticos do SH, Carlo Kopp, em um test drive, que sintetizou muito bem o desempenho do SH...
2.7 Observations
The Super Hornet is a fighter with exceptional handling qualities, even by modern fighter standards, which even a novice can handle comfortably and with confidence at the edge of the low speed manoeuvre envelope.
The point which Boeing and the US Navy have made most convincingly, is that the aircraft's flight control software is so robust that even a beginner on the type can fly it without embarrassing himself too badly. Sceptics should note that test pilot comments about fighters with this generation of flight controls being as easy to fly as a Cessna 172 are indeed correct. There is no room for argument here, as I had the opportunity to observe first hand!
In the hands of an experienced combat pilot, such flight control software means that the pilot can be wholly focussed on the furball in progress, and need not devote any thought to pushing the aircraft past the edge into a uncontrolled departure and resulting risk of a ground impact or successful enemy missile shot. The importance of a substantially departure resistant aircraft, especially if encumbered with stores, cannot be understated - carefree handling translates directly into combat effectiveness.
In a low speed post-merge manoeuvring fight, with a high off-boresight 4th generation missile and Helmet Mounted Display, the Super Hornet will be a very difficult opponent for any current Russian fighter, even the Su-27/30. The analogue and early generation digital flight controls with hard-wired or hard-coded AoA limiters used in the Russian aircraft are a generation behind the Super Hornet and a much more experienced pilot will be required for the Russian types to match the ease with which the Super Hornet handles high alpha flight regimes.
The reports emanating from carrier landing trials performed in the US cannot be disputed, the aircraft is a sheer delight in the circuit and will take much of the anxiety out of night and bad weather traps, especially for nugget fighter-attack pilots.