A400-M
Moderadores: Glauber Prestes, Conselho de Moderação
- manuel.liste
- Sênior
- Mensagens: 4056
- Registrado em: Seg Set 12, 2005 11:25 am
- Localização: Vigo - Espanha
- Agradeceram: 8 vezes
Re: A400-M
Pues para nosotros es suficiente, satisface las necesidades de nuestro Ejército del Aire y las de las fuerzas españolas desplegadas en el extranjero.
El único problema es que todavía no está en servicio.
El único problema es que todavía no está en servicio.
- Rui Elias Maltez
- Sênior
- Mensagens: 13951
- Registrado em: Ter Nov 16, 2004 1:38 pm
- Localização: Sintra, Portugal
- Agradeceram: 1 vez
- Contato:
Re: A400-M
Manuel.
Mas Espanha terá muitos aviões A-400M, pelo menos 20/25 ou mais. Portugal não tem verba para mais que 4 ou 5, o que diminui a capacidade actual, e se os comprar, provavelmente abate ou vende ao exterior os C-130H
Por mim, acho isso um erro esrratégico de monta, até porque a diferença de preços de um A-400M para o C-17 não é tão grande que as diferenças de capacidade de um e outro não compensem, em capacidade de carga, autonomia de voo e velocidade.
Depois, há a questão dos custos:
Um C-130J custa cerca de 40 milhões de euros. Um C-17 uns 70 milhões de € (custos com contratos de manutenção à parte).
Agora, quanto custa um A-400M? E que vantagens muito relevantes do A-400M sobre o Juliet?
Poder tranportar um Leopard-2A6? Quantas vezes será necessário ese transporte?
E e esses carros fossem em navios de projecçao estratégica?
Mas Espanha terá muitos aviões A-400M, pelo menos 20/25 ou mais. Portugal não tem verba para mais que 4 ou 5, o que diminui a capacidade actual, e se os comprar, provavelmente abate ou vende ao exterior os C-130H
Por mim, acho isso um erro esrratégico de monta, até porque a diferença de preços de um A-400M para o C-17 não é tão grande que as diferenças de capacidade de um e outro não compensem, em capacidade de carga, autonomia de voo e velocidade.
Depois, há a questão dos custos:
Um C-130J custa cerca de 40 milhões de euros. Um C-17 uns 70 milhões de € (custos com contratos de manutenção à parte).
Agora, quanto custa um A-400M? E que vantagens muito relevantes do A-400M sobre o Juliet?
Poder tranportar um Leopard-2A6? Quantas vezes será necessário ese transporte?
E e esses carros fossem em navios de projecçao estratégica?
-
- Sênior
- Mensagens: 13539
- Registrado em: Sáb Jun 18, 2005 10:26 pm
- Agradeceram: 201 vezes
Re: A400-M
O melhor avião da de transporte estratégico da FAP deveria atender pelo nome de Navio de Apoio Logístico, ou Navio de projecção estratégica como dizem vcs. DESDE que construído em Portugal, no estaleiro LISNAVE(quando eu o visitei em 1977 havia lá um dique com capacidade para cerca de 100.000t brutas). Mais que suficiente para algo do porte/estilo do Dodko coreano, ou mesmo algo do tipo ENFORCER holandês.Rui Elias Maltez escreveu:Manuel.
Mas Espanha terá muitos aviões A-400M, pelo menos 20/25 ou mais. Portugal não tem verba para mais que 4 ou 5, o que diminui a capacidade actual, e se os comprar, provavelmente abate ou vende ao exterior os C-130H
Por mim, acho isso um erro esrratégico de monta, até porque a diferença de preços de um A-400M para o C-17 não é tão grande que as diferenças de capacidade de um e outro não compensem, em capacidade de carga, autonomia de voo e velocidade.
Depois, há a questão dos custos:
Um C-130J custa cerca de 40 milhões de euros. Um C-17 uns 70 milhões de € (custos com contratos de manutenção à parte).
Agora, quanto custa um A-400M? E que vantagens muito relevantes do A-400M sobre o Juliet?
Poder tranportar um Leopard-2A6? Quantas vezes será necessário ese transporte?
E e esses carros fossem em navios de projecçao estratégica?
Editado pela última vez por WalterGaudério em Qua Nov 05, 2008 8:43 pm, em um total de 1 vez.
Só há 2 tipos de navios: os submarinos e os alvos...
Armam-se homens com as melhores armas.
Armam-se Submarinos com os melhores homens.
Os sábios PENSAM
Os Inteligentes COPIAM
Os Idiotas PLANTAM e os
Os Imbecis FINANCIAM...
Armam-se homens com as melhores armas.
Armam-se Submarinos com os melhores homens.
Os sábios PENSAM
Os Inteligentes COPIAM
Os Idiotas PLANTAM e os
Os Imbecis FINANCIAM...
- soultrain
- Sênior
- Mensagens: 12154
- Registrado em: Dom Jun 19, 2005 7:39 pm
- Localização: Almada- Portugal
Re: A400-M
X2 Ciclone,
Infelizmente o dique da Lisnave está ao abandono e acredito que não será mais usado. Neste momento a Lisnave constrói navios na Coreia do Sul, Senegal, Moçambique etc. Já aqui disse uma vez o que um administrador da Lisnave me disse: "Portugal é um país de excelência para a construção naval, pelo clima seco, luz durante muitas horas e pela mão de obra. Infelizmente a nossa cota de construção da UE é pequena."
[[]]'s
Infelizmente o dique da Lisnave está ao abandono e acredito que não será mais usado. Neste momento a Lisnave constrói navios na Coreia do Sul, Senegal, Moçambique etc. Já aqui disse uma vez o que um administrador da Lisnave me disse: "Portugal é um país de excelência para a construção naval, pelo clima seco, luz durante muitas horas e pela mão de obra. Infelizmente a nossa cota de construção da UE é pequena."
[[]]'s
"O que se percebe hoje é que os idiotas perderam a modéstia. E nós temos de ter tolerância e compreensão também com os idiotas, que são exatamente aqueles que escrevem para o esquecimento"
NJ
- Sintra
- Sênior
- Mensagens: 3902
- Registrado em: Sex Jun 02, 2006 3:20 pm
- Localização: Emirado de Al-Guheirão que fica no Califado de AL-Sintra
Re: A400-M
Muito rapidamente.Rui Elias Maltez escreveu:Manuel.
Mas Espanha terá muitos aviões A-400M, pelo menos 20/25 ou mais. Portugal não tem verba para mais que 4 ou 5, o que diminui a capacidade actual, e se os comprar, provavelmente abate ou vende ao exterior os C-130H
Por mim, acho isso um erro esrratégico de monta, até porque a diferença de preços de um A-400M para o C-17 não é tão grande que as diferenças de capacidade de um e outro não compensem, em capacidade de carga, autonomia de voo e velocidade.
Depois, há a questão dos custos:
Um C-130J custa cerca de 40 milhões de euros. Um C-17 uns 70 milhões de € (custos com contratos de manutenção à parte).
Agora, quanto custa um A-400M? E que vantagens muito relevantes do A-400M sobre o Juliet?
Poder tranportar um Leopard-2A6? Quantas vezes será necessário ese transporte?
E e esses carros fossem em navios de projecçao estratégica?
Capacidade
Se Portugal adquirisse quatro A400M, a FAP, por comparação com a actual frota de Hercules, veria a sua capacidade de transporte em termos de peso aumentar 50% e duplicar em termos de volume. Se adquirisse cinco, a capacidade de transporte de carga em peso duplicaria e em termos de volume quase triplicaria...
A FAP também ganharia um aumento de 50% no alcance dos seus transportes táticos relativamente à frota actual.
Em termos de transporte de veiculos, o A400M não consegue transportar um MBT de 60 toneladas, mas consegue transportar todos os outros veiculos táticos que equipam actualmente as forças armadas Europeias. Por comparação o Hercules Juliet tem problemas graves a transportar qualquer coisa maior que um MRAP ou HUMVEE. Portugal acabou de adquirir cerca de 260 Pandur´s, sendo que nas suas versões mais leves (transporte de pessoal) podem de facto ser levados num Hercules, mas que nas versões IFV, Comunicações, ou especialmente na versão armada com o canhão de 105 mm, a possibilidade de transporte aéreo por C-130 torna-se mais teórica do que real.
Resumindo, a diferença entre um A400M e um C-130J é idêntica à existente entre este ultimo avião e um dos C-295 que estão a ser entregues à FAP.
Custos
A RAF acabou de adquirir um unico C-17, contrato "limpo" sem "add on´s" por 270 milhões de dolares, muito longe desses 70 milhões de Euros.
Os contratos FMS para os Hercules Juliet costumam orçar (dependendo do que se quer), entre os 110 (aviões limpos) e os 200 milhões de dolares (manutenção, etc). Novamente muito longe desses tais 40 milhões de Euros.
Os actuais parceiros do projecto A400M estão a gastar um pouco mais de 100 milhões de euros por unidade, isto já inclui dinheiro para desenvolvimento, industrialização, produção e entrega do avião.
O problema do A400M é só um (e é grave), nunca mais está pronto...
C-17 na FAP
Quanto ao C-17 na FAP, "overkill" total. Se existe um avião para o qual as forças armadas Portuguesas NÃO têm requerimento é este. Quantas vezes numa década seria expectável a FAP ter de utilizar as capacidades a 90%/100% de uma tal bisarma?! Talvez nenhuma...
Abraços
Budweiser 'beer' is like making love in a canoe - 'F***** close to water'...
Re: A400-M
Wolfgang escreveu:Mas não falta nenhuma pá, if you know what I mean...
maldade! kkkkkkk
Non Multa Sed Multum
Re: A400-M
O Antonov-70 está pronto faz tempo.
Seria muito mais prático e barato adquirir o projeto e adaptar.
Mas, a racionalidade nem sempre é a matriz dos projetos...
Seria muito mais prático e barato adquirir o projeto e adaptar.
Mas, a racionalidade nem sempre é a matriz dos projetos...
- P44
- Sênior
- Mensagens: 55161
- Registrado em: Ter Dez 07, 2004 6:34 am
- Localização: O raio que vos parta
- Agradeceram: 2404 vezes
Re: A400-M
cicloneprojekt escreveu:O melhor avião da de transporte estratégico da FAP deveria atender pelo nome de Navio de Apoio Logístico, ou Navio de projecção estratégica como dizem vcs. DESDE que construído em Portugal, no estaleiro LISNAVE(quando eu o visitei em 1977 havia lá um dique com capacidade para cerca de 100.000t brutas). Mais que suficiente para algo do porte/estilo do Dodko coreano, ou mesmo algo do tipo ENFORCER holandês.Rui Elias Maltez escreveu:Manuel.
Mas Espanha terá muitos aviões A-400M, pelo menos 20/25 ou mais. Portugal não tem verba para mais que 4 ou 5, o que diminui a capacidade actual, e se os comprar, provavelmente abate ou vende ao exterior os C-130H
Por mim, acho isso um erro esrratégico de monta, até porque a diferença de preços de um A-400M para o C-17 não é tão grande que as diferenças de capacidade de um e outro não compensem, em capacidade de carga, autonomia de voo e velocidade.
Depois, há a questão dos custos:
Um C-130J custa cerca de 40 milhões de euros. Um C-17 uns 70 milhões de € (custos com contratos de manutenção à parte).
Agora, quanto custa um A-400M? E que vantagens muito relevantes do A-400M sobre o Juliet?
Poder tranportar um Leopard-2A6? Quantas vezes será necessário ese transporte?
E e esses carros fossem em navios de projecçao estratégica?
estamos completamente fora do tópico, mas...se (repito SE) alguma vez o LPD fôr construido, 99% de hipóteses em como não será em Portugal.
Quanto á tal doca , o estaleiro da Lisnave (suponho que é a esse que o walter se refere , ao junto a Lisboa), pura e simplesmente foi totalmente desactivado e encontra-se abandonado, já pouco resta além do pórtico principal e das docas.
Além do mais esse estaleiro que efectivamente possuia a maior doca seca do mundo (para navios até 1 milhão de toneladas!!!!) nunca foi de construção mas apenas de reparação naval.
O estaleiro capaz de construção era a antiga Setenave de Setúbal , que passou a chamar-se Lisnave após o encerramento da Lisnave original na margueira (margem sul do Tejo, entre Cacilhas e a Base Naval de Lisboa)
Triste sina ter nascido português
Re: A400-M
Caro RuiRui Elias Maltez escreveu:Manuel.
Mas Espanha terá muitos aviões A-400M, pelo menos 20/25 ou mais. Portugal não tem verba para mais que 4 ou 5, o que diminui a capacidade actual, e se os comprar, provavelmente abate ou vende ao exterior os C-130H
Por mim, acho isso um erro esrratégico de monta, até porque a diferença de preços de um A-400M para o C-17 não é tão grande que as diferenças de capacidade de um e outro não compensem, em capacidade de carga, autonomia de voo e velocidade.
Depois, há a questão dos custos:
Um C-130J custa cerca de 40 milhões de euros. Um C-17 uns 70 milhões de € (custos com contratos de manutenção à parte).
Agora, quanto custa um A-400M? E que vantagens muito relevantes do A-400M sobre o Juliet?
Poder tranportar um Leopard-2A6? Quantas vezes será necessário ese transporte?
E e esses carros fossem em navios de projecçao estratégica?
Em breve Portugal vai poder comprar um Lifter melhor e mais barato que o C130JÉe o C390 da Embraer .
E pode apostar que ainda fica pronto antes que o A400.
"O comunismo é a filosofia do fracasso, o credo da ignorância e o evangelho da inveja. Sua virtude inerente é a distribuição equitativa da miséria".
Winston Churchill
Winston Churchill
- cabeça de martelo
- Sênior
- Mensagens: 39124
- Registrado em: Sex Out 21, 2005 10:45 am
- Localização: Portugal
- Agradeceram: 2771 vezes
Re: A400-M
Vamos ver...se o projecto for em frente e partes do mesmo for construido em Portugal (como de resto parece ser a vontade da EMBRAER), então é mais do que provável que contem com mais uma encomenda.
- P44
- Sênior
- Mensagens: 55161
- Registrado em: Ter Dez 07, 2004 6:34 am
- Localização: O raio que vos parta
- Agradeceram: 2404 vezes
Re: A400-M
U.K. Weighs Lift Options as A400 Delays Continue
By andrew chuter
Published: 25 Nov 20:47 EST (01:47 GMT)
Print Print | Print Email
LONDON - Britain's Ministry of Defence may buy additional C-17s or bring forward the introduction of a fleet of Airbus tanker-transports to plug a possible gap in capabilities caused by the delays to the A400 airlifter program.
Giving evidence to the Parliamentary Defence Committee here Nov. 25, Gen. Sir Kevin O'Donoghue, the boss of the MoD's procurement and support arm, admitted that lengthening delays to the Airbus A-400 had caused officials to look at options to provide capability should the "program slide further to the right."
Related Topics
* Europe
* Americas
* Air Warfare
Among the alternatives being considered, he said, were more Boeing C-17s, bringing into service early the Airbus A330 tanker-transports now being built by the AirTanker consortium, and a possible life extension for the existing Lockheed Martin C-130K fleet.
The admission that Britain had been considering its options came as O'Donoghue told the committee that the strategic airbridge ferrying troops and equipment overseas to Afghanistan and Iraq was "fragile".
In a memorandum submitted to the committee last week, the MoD also listed the procurement or leasing of additional C-130s as an option, and leasing or purchasing C-17s were a possibility.
An MoD spokesman said they would "wait and see what the delivery schedule looks like" before deciding whether a gap-filler was required.
The British operate six C-17s and are believed to be considering acquiring another one or two aircraft.
A Boeing spokesman said the company has an "ongoing sustainment partnership with our customer and are constantly in dialogue but we do not disclose any contractual issues or discussions."
Meanwhile, AirTanker, the EADS-led consortium which earlier this year agreed to a 27-year, multibillion pound private finance deal to provide 14 A330 dual use air tankers and transport aircraft to the RAF, said it had opened discussions with the MoD about bringing forward the in-service date..
"We are in early discussions with our customer about the options associated with supplying an accelerated air transport capability to our forces," said an EADS spokesman.
The in service date to replace the old Tristar and VC-10 transports and tankers used by the RAF is currently set at 2011. The A400M, being built by EADS subsidiary Airbus, is already nine months behind the original British delivery schedule and set to get later.
The first aircraft was rolled out midyear but has remained grounded due mainly to problems with the new TP400 turboprop engines being developed by a Safran and Rolls-Royce led "Europrop" consortium.
Those problems have been compounded by several months of delay to the first flight of an engine test bed aircraft, which has seen the TP400 engine mated with a Marshalls Aerospace C-130 aircraft in the United Kingdom.
O'Donoghue said he was confident the engine test flight program onboard the C-130 will get under way soon.
The flight tests have been delayed for months, mainly as a result of problems marrying the large TP400 engine on the wing of the C-130 test aircraft.
Under the present schedule, the RAF would get the first of 25 aircraft to replace early versions of its C-130 fleet starting 2011. Britain's defense procurement boss says he expects the nine-month delay to stretch out further once the impact of the ongoing problems becomes apparent.
He said the key issue was waiting to hear from the airplane builder what the new production schedule will be for the airlifter.
The EADS spokesman said they would be able to give clarity on future A400M milestones once the Europrop issues had been sorted out.
The A400M will eventually replace the C-130Ks, leaving the RAF with an airlift fleet that will also include C-130Js, C-17s and A330s.
By andrew chuter
Published: 25 Nov 20:47 EST (01:47 GMT)
Print Print | Print Email
LONDON - Britain's Ministry of Defence may buy additional C-17s or bring forward the introduction of a fleet of Airbus tanker-transports to plug a possible gap in capabilities caused by the delays to the A400 airlifter program.
Giving evidence to the Parliamentary Defence Committee here Nov. 25, Gen. Sir Kevin O'Donoghue, the boss of the MoD's procurement and support arm, admitted that lengthening delays to the Airbus A-400 had caused officials to look at options to provide capability should the "program slide further to the right."
Related Topics
* Europe
* Americas
* Air Warfare
Among the alternatives being considered, he said, were more Boeing C-17s, bringing into service early the Airbus A330 tanker-transports now being built by the AirTanker consortium, and a possible life extension for the existing Lockheed Martin C-130K fleet.
The admission that Britain had been considering its options came as O'Donoghue told the committee that the strategic airbridge ferrying troops and equipment overseas to Afghanistan and Iraq was "fragile".
In a memorandum submitted to the committee last week, the MoD also listed the procurement or leasing of additional C-130s as an option, and leasing or purchasing C-17s were a possibility.
An MoD spokesman said they would "wait and see what the delivery schedule looks like" before deciding whether a gap-filler was required.
The British operate six C-17s and are believed to be considering acquiring another one or two aircraft.
A Boeing spokesman said the company has an "ongoing sustainment partnership with our customer and are constantly in dialogue but we do not disclose any contractual issues or discussions."
Meanwhile, AirTanker, the EADS-led consortium which earlier this year agreed to a 27-year, multibillion pound private finance deal to provide 14 A330 dual use air tankers and transport aircraft to the RAF, said it had opened discussions with the MoD about bringing forward the in-service date..
"We are in early discussions with our customer about the options associated with supplying an accelerated air transport capability to our forces," said an EADS spokesman.
The in service date to replace the old Tristar and VC-10 transports and tankers used by the RAF is currently set at 2011. The A400M, being built by EADS subsidiary Airbus, is already nine months behind the original British delivery schedule and set to get later.
The first aircraft was rolled out midyear but has remained grounded due mainly to problems with the new TP400 turboprop engines being developed by a Safran and Rolls-Royce led "Europrop" consortium.
Those problems have been compounded by several months of delay to the first flight of an engine test bed aircraft, which has seen the TP400 engine mated with a Marshalls Aerospace C-130 aircraft in the United Kingdom.
O'Donoghue said he was confident the engine test flight program onboard the C-130 will get under way soon.
The flight tests have been delayed for months, mainly as a result of problems marrying the large TP400 engine on the wing of the C-130 test aircraft.
Under the present schedule, the RAF would get the first of 25 aircraft to replace early versions of its C-130 fleet starting 2011. Britain's defense procurement boss says he expects the nine-month delay to stretch out further once the impact of the ongoing problems becomes apparent.
He said the key issue was waiting to hear from the airplane builder what the new production schedule will be for the airlifter.
The EADS spokesman said they would be able to give clarity on future A400M milestones once the Europrop issues had been sorted out.
The A400M will eventually replace the C-130Ks, leaving the RAF with an airlift fleet that will also include C-130Js, C-17s and A330s.
---------------------------------------------------------------------------------
"There's More Than One of Everything"
"There's More Than One of Everything"
- manuel.liste
- Sênior
- Mensagens: 4056
- Registrado em: Seg Set 12, 2005 11:25 am
- Localização: Vigo - Espanha
- Agradeceram: 8 vezes
Re: A400-M
http://eltiradorsolitario.blogspot.com/ ... tendr.html
Maldita MTUEL PRIMER VUELO DEL A400M NO TENDRÁ LUGAR ANTES DE LA SEGUNDA MITAD DEL 2009
El Vicepresidente de Programas de Airbus Tom Williams ha anuncuiado durante una visita a una planta de EADS en el Reino Unido que no se espera el primer vuelo del A400M antes de la segunda mitad de 2009.
Según Williams, Europrop, consorcio que se ocupa del desarrollo de los motores TP400, no ha podido dar una fecha adecuada para completar el software del sistema FADEC , que aún debe de ser aprobado por la Agencia Europea de Seguridad Aérea.
El sistema FADEC es desarrollado por MTU, que forma parte de Europrop International junto a ITP, Rolls Royce y Snecma.
Williams no espera que el FADEC esté completado antes de la primera mitad de 2009, lo que evidentemente dejaría para la segunda mitad del año el vuelo inaugural del A400M.
Re: A400-M
Germany told of 18-month A400M delay
* Reuters, Friday November 28 2008
* Procurement agency wants Airbus timetable clarification
* OCCAR does not expect maiden flight before next summer
* EADS reiterates no firm date for test flight, delivery
(Rewrites, adds EADS statement)
By Sabine Siebold
BERLIN, Nov 28 (Reuters) - European arms chiefs want Airbus parent EADS to break its silence over the timetable for the delayed A400M airlifter and are estimating it will be 18 months late, according to a German government document seen by Reuters.
The 20 billion euro project to provide airlift capacity to seven European NATO countries has been postponed indefinitely by Airbus Military as the planemaker and its engine producers argue over the blame for flaws in the plane's turbo-prop power system.
Since delaying the first flight in September, EADS has declined to say when the aircraft, which was already running 6-12 months late, would be ready, saying it was at the mercy of the performance of its engine suppliers.
OCCAR, the procurement agency which placed the record European defence order for 180 A400M planes in 2003, is pressing EADS to be more transparent, according to a report provided to opposition politicians by the German government.
"It was made clear to the supplier (Airbus) that a complete reporting of the project situation is the unavoidable basis for continuing this project," the report said.
The comments were contained in a German government response to a query from the opposition Free Democrats. The document was obtained by Reuters on Friday.
The 2003 order for 180 planes by OCCAR was Europe's biggest single arms purchase contract. OCCAR helps manage armament contracts for the biggest European economies.
The report said OCCAR does not expect the maiden flight of the plane before next summer. It was originally scheduled in January 2008 before a series of delays that culminated in EADS withdrawing any published target date in September.
Three weeks ago, Germany's Defence Ministry said it expected a delay of over 12 months to the first flight of the A400M.
The document said that Airbus Military sees problems with other parts of the plane as well as the engines, which are made by a consortium led by Rolls-Royce and Safran.
Industry sources have told Reuters there are unidentified problems with the tail structure of the aircraft.
PENALTIES
EADS declined to comment on the report but repeated it could not say when the A400M would take to the air or be delivered.
"EADS cannot confirm any date for the expected first flight of the A400M, nor therefore give any agenda for the delivery schedule, as long as it has not agreed with the engine manufacturers a reliable schedule for the full delivery of the propulsion system," a spokesman said in an emailed statement.
Engine makers say they have delivered their work on time.
EADS is negotiating with governments to try to avoid penalties in the event of late delivery.
Germany has taken a hard line on the contract while France has expressed willingness to discuss modifications.
Britain has said it needs more information before deciding on the scope for any penalties.
Germany said in the report it would pursue its claims for damages from EADS and would keep in mind its right to cancel its contract if the plane is delayed by more than 10 months.
Germany still plans to take delivery for 60 A400M planes.
The report said the defence ministry had not yet considered in detail how to fill the gaps in urgently needed airlift capacity. The A400M was designed to replace ageing Franco-German Transalls and Lockheed Martin Hercules C-130s.
Germany's FDP party, which requested the report, criticised the government for lacking a plan so far for coping with the delays and for being "held off" over requests for data by EADS.
"It is careless of the defence ministry not to have tested or examined any interim or alternative solutions, despite the uncertainty about the A400M's arrival and the importance of air transport in operations," FDP defence expert Elke Hoff said.
Britain said this week it was considering buying or renting Boeing C-17 transport planes to fill the gap. (Additional reporting by Tim Hepher and Sebastian Engel; writing by Erik Kirschbaum and Tim Hepher; editing by Rupert Winchester and Simon Jessop)
* Reuters, Friday November 28 2008
* Procurement agency wants Airbus timetable clarification
* OCCAR does not expect maiden flight before next summer
* EADS reiterates no firm date for test flight, delivery
(Rewrites, adds EADS statement)
By Sabine Siebold
BERLIN, Nov 28 (Reuters) - European arms chiefs want Airbus parent EADS to break its silence over the timetable for the delayed A400M airlifter and are estimating it will be 18 months late, according to a German government document seen by Reuters.
The 20 billion euro project to provide airlift capacity to seven European NATO countries has been postponed indefinitely by Airbus Military as the planemaker and its engine producers argue over the blame for flaws in the plane's turbo-prop power system.
Since delaying the first flight in September, EADS has declined to say when the aircraft, which was already running 6-12 months late, would be ready, saying it was at the mercy of the performance of its engine suppliers.
OCCAR, the procurement agency which placed the record European defence order for 180 A400M planes in 2003, is pressing EADS to be more transparent, according to a report provided to opposition politicians by the German government.
"It was made clear to the supplier (Airbus) that a complete reporting of the project situation is the unavoidable basis for continuing this project," the report said.
The comments were contained in a German government response to a query from the opposition Free Democrats. The document was obtained by Reuters on Friday.
The 2003 order for 180 planes by OCCAR was Europe's biggest single arms purchase contract. OCCAR helps manage armament contracts for the biggest European economies.
The report said OCCAR does not expect the maiden flight of the plane before next summer. It was originally scheduled in January 2008 before a series of delays that culminated in EADS withdrawing any published target date in September.
Three weeks ago, Germany's Defence Ministry said it expected a delay of over 12 months to the first flight of the A400M.
The document said that Airbus Military sees problems with other parts of the plane as well as the engines, which are made by a consortium led by Rolls-Royce and Safran.
Industry sources have told Reuters there are unidentified problems with the tail structure of the aircraft.
PENALTIES
EADS declined to comment on the report but repeated it could not say when the A400M would take to the air or be delivered.
"EADS cannot confirm any date for the expected first flight of the A400M, nor therefore give any agenda for the delivery schedule, as long as it has not agreed with the engine manufacturers a reliable schedule for the full delivery of the propulsion system," a spokesman said in an emailed statement.
Engine makers say they have delivered their work on time.
EADS is negotiating with governments to try to avoid penalties in the event of late delivery.
Germany has taken a hard line on the contract while France has expressed willingness to discuss modifications.
Britain has said it needs more information before deciding on the scope for any penalties.
Germany said in the report it would pursue its claims for damages from EADS and would keep in mind its right to cancel its contract if the plane is delayed by more than 10 months.
Germany still plans to take delivery for 60 A400M planes.
The report said the defence ministry had not yet considered in detail how to fill the gaps in urgently needed airlift capacity. The A400M was designed to replace ageing Franco-German Transalls and Lockheed Martin Hercules C-130s.
Germany's FDP party, which requested the report, criticised the government for lacking a plan so far for coping with the delays and for being "held off" over requests for data by EADS.
"It is careless of the defence ministry not to have tested or examined any interim or alternative solutions, despite the uncertainty about the A400M's arrival and the importance of air transport in operations," FDP defence expert Elke Hoff said.
Britain said this week it was considering buying or renting Boeing C-17 transport planes to fill the gap. (Additional reporting by Tim Hepher and Sebastian Engel; writing by Erik Kirschbaum and Tim Hepher; editing by Rupert Winchester and Simon Jessop)
---------------------------------------------------------------------------------
"There's More Than One of Everything"
"There's More Than One of Everything"
- manuel.liste
- Sênior
- Mensagens: 4056
- Registrado em: Seg Set 12, 2005 11:25 am
- Localização: Vigo - Espanha
- Agradeceram: 8 vezes