Carlos Mathias escreveu:Muito interessante. Os dados dos caças SU-3X são exagerados e tal, né? Alguém poderia me dizer concretamente qual seria o alcançe de um SU-30MK2 com duas bombas de 1000kg e dois R-73? SU-30MK2, não serve outro modelo tipo SU-27S ou SK. Série 3X, por favor.
De acordo com o site oficial da Rosoboronoexport (estatal russa para venda de armas - http://www.rusarm.ru/p_frame/main.htm), o alcance maximo do Su-30, hi-hi-hi eh de 3.000km. De acordo com o mesmo site se for lo-lo-lo o alcance baixa para 1.270km. Normalmente qd se divulga o alcande maximo, eh sem cargas de armas e com maximo combustível.
Hipoteticamente, considerando um perfil lo-lo-hi (o mesmo utilizado pelos israelenses) e se para simplificar muito dividirmos por 2 os alcances máximos, teríamos 635km (lo) + 1500 km (hi) = 2.135km / 2 = 1067,5 km (na realidade seria menos, pq a ida, de 1.000km seria toda lo). Estou considerando os alcances máximos como referencia. Se adicionarmos cargas externas e uso de pos-combustao por algum tempo, haveria uma piora no alcance.
OBS.: O alcance da serie Su-30 (biplaces) eh um pouco menor que os Su-2X/35 monoplaces.
AvionicsDegan, uma coisa é uma coisa e outra coisa é outra coisa. Esse é o correspondente indiano do BARS.
The main sensor on the Su 30 MKI is the N011M Phased Array radar. It is a multi-mode dual frequency (X- and L-band channels, NATO I and D band) radar. It detects targets using a Non Co-operative Targeting method. It is designed to detect fighter-sized targets at 150-160 kms range, and can track 20 targets, while engaging 8. It is capable of interleaving air-to-air and air-to-ground modes. In an air-to-ground mode, it can acquire surface targets at ranges of up to 200 km (and for large resolution targets, upto 400 kms) and provide ground-mapping, terrain-following, and terrain-avoidance functions. Small ground targets, like tanks, could be detected out to 40-50 km.150 - 160km com oito alvos atacados simultâneamente. Tá no ACIG, esse eu penso que não é entusiasta tipo Miragenet ou F-16net.The Su-30MKI features an all-weather, digital multi-mode, dual frequency, forward facing NIIP N-011M radar which has a 350 km search range and a 200 km tracking range. The radar can track and engage 20 targets and engage the 8 most threatening simultaneously. These targets can include cruise/ballistic missiles and even motionless helicopters. The radar is combined with a helmet mounted sight system, which allows the pilot to turn his head in a 90º field of view, lock on to a target and launch the TVC-capable R-73RDM2 missile. The radar's forward hemisphere is ±90º in azimuth and ±55º in elevation. The N-011M ensures a 20 metre resolution detection of large sea targets at a distance up to 400 km, and of small size ones - at a distance of 120 km.
O ACIG eh um site serio, porem nao eh o vendedor (Governo russo).
O Rosoboronexport diz o seguinte sobre o radar do Su-30MK:
(...) The phased array antenna radar can track
while scan up to 15 air targets in automatic
mode. Acquisition range for a fighter-type target
(with the radar cross section of 3 m2) is 120 km
in free space and 100 km against the earth
background. There is an option of attacking
radar-contrast ground targets while continuing
air space scanning. The fire control radar can
classify up to 10 types of air targets.
E diz o seguinte sobre o radar do Su-30MK2:
(...) The Su-30MK2 is equipped with the surveillance/
targeting (radar and optronic) systems
that provide engagement of air and ground (surface)
targets, day and night, under fair and
adverse weather conditions. The built-in laser
range-finder ensures efficient employment of
high-precision weapons.
The radar mapping of ground (water) surface
and target tracking provide pre-launch target
designation and employment of missiles and air
bombs in any weather, day and night (...)
Nem no site da Knaapo, nem no site da Phazotron se encontrara algum dado sobre os radares dos Flankers.
Isso é da página da força aérea indiana. Pode até ser entusiasta, mas pelo menos é oficial da força. Da mesma página:
The Su-30MKI with a single in-flight re-fuelling can go a distance of 8000 km; (~5000 miles). The maximum flight duration can be 10 hours --> in terms of the crew capabilities. The Su-30K/MK-1 with a normal fuel load of 5270 kg (~11,620 lbs.) can go a distance of 3000 km (~1900 miles) and with an in-flight re-fuelling the aircraft go a distance of 5200 km (3231 miles).
A capacidade máxima de comb dos SU-30MKI beira os 10000kg, então...
Carlos,
O site Bharat Rakshak (http://www.bharat-rakshak.com/main/Origins.php) onde vc tirou esse texto sobre alcance (http://www.bharat-rakshak.com/IAF/Aircr ... Su-30.html) nao eh a pagina oficial da Forca Aerea Indiana. Eh um site de entusiastas indianos. Muito bom por sinal, porem seus autores sao entusiastas e alguns de seus dados nao batem com os dados oficiais russos. As vezes o nacionalismo e/ou o entusiasmo exageram um pouco a realidade. Fico com os dados oficiais:
KNAAPO, "o fabricante" (http://www.knaapo.ru/eng/products/military/Su30MK2.wbp):
SU-30MK2 basic specifications
Engines type 2 х AL-31F
Thrust, kgf 2 х 12500
Length, m 21,9
Wing span, m 14,7
Height, m 6,4
Max takeoff weight, kg:
- max
34500
- limit
38000
Max internal fuel capacity, kg
9720
Max payload, kg
8000
Max speed, km/h:
- at high altitude
2100
- at sea level
1400
Max Mach number 2
Service ceiling, m 17300
Max g-load
9
Range, km:
- without in-flight refuelling
3000 - with one in-flight refuelling
5600
Run with the normal takeoff weight, m 550
Roll with the drag chute deployed, m 750
SU-30MK basic performances
Engines type 2 x АL-31F
Thrust, kgf 2 x 12500
Length, m 21.9
Wing span, m 14.7
Height, m 6.4
Takeoff weight, kg:
normal
24900
max.
34500
limit
38800
Fuel capacity, kg 9640
Combat load, kg 8000
Max. speed, km/h:
at altitude
2120
sea level
1350
Max. Mach 2
Operational ceiling, m 17300
Limit load factor 9
Range, km:
without refueling
3000
with one refueling
5200
Takeoff run (at normal takeoff weight), m 550
Landing roll (with brake parachute), m 750
OBS.: Na ida a Venezuela, o maior trecho voado pelos Su-30 foi de 2.700km entre a Ilha do Sal e Recife. Todas as outras pernas foram bem menores que 2.000km. Se o site indiano estivesse correto, que com aproximadamente metade do combustivel, o Su-30, tivesse um alcance de 3.000km, com o combustivel total, ele teria um alcance de 6.000km. Poderia ir direto das Ilha do Sal para Caracas (4.700km). Ou de Recife para Caracas (sem necessitar fazer escalas em Belem, Paramaribo para enfim Chegar a Caracas).